Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 kwietnia 2016 r., sygn. I SA/Wr 23/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Zbigniew Łoboda, sędzia WSA Marta Semiczek, Protokolant sekretarz sądowy Anna Terlecka, po rozpoznaniu I na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2016 r. przy udziale - sprawy ze skargi B. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organami podatkowymi

1.1. Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: organ odwoławczy/ organ podatkowy drugiej instancji) z dnia [...] października 2015r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] sierpnia 2015r., nr [...], określającą B. G. (dalej: strona/ skarżąca/ podatniczka) zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki BMW X3 [...] (nr nadwozia [...], rok produkcji 2008, pojemność silnika 1.995 cm3) w wysokości [...] zł.

1.2. Jak wynika z akt sprawy, podatniczka nabyła od A z siedzibą w M. na terenie Holandii w dniu 26 stycznia 2010r. ww. samochód za kwotę [...] euro. W dokumencie sprzedaży nie określono rodzaju pojazdu. Dnia 25 stycznia 2010 r. nastąpiło na wniosek podatniczki przerejestrowanie pojazdu w niemieckim urzędzie komunikacji na pojazd ciężarowy z zamkniętą skrzynią. W piśmie z dnia 6 maja 2015 r. podatniczka oświadczyła, że samochód został przemieszczony na terytorium kraju w dniu 5 lutego 2010 r. W piśmie z dnia 30 kwietnia 2015 r. przedstawiciel BMW w Polsce - B sp. z o.o. z/s w W. wskazał, że przedmiotowy samochód został wyprodukowany na podstawie homologacji osobowej, typ pojazdu M1G, czyli osobowy (terenowy). Przedstawiciel producenta podał także, że rzeczony pojazd w chwili wyprodukowania posiadał 5 miejsc siedzących (w dwóch rzędach siedzeń z 5 miejscami kotwienia foteli i 5 pasami bezpieczeństwa), 4 drzwi, nadwozie typu kombi, całkowicie przeszklone i nie posiadał zagrody. Ze strony internetowej producenta pojazdu wynika natomiast, iż pojazd marki BMW nr nadwozia [...] to samochód osobowy z nadwoziem typu kombi (Touring), przeszklony w całości, wyprodukowany w dniu 5 lutego 2008r. Zgodnie zaś z zebraną dokumentacją fotograficzną, sporny pojazd został fabrycznie przystosowany do przewozu 5 osób łącznie z kierowcą. Na podstawie bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ustalono również, że ww. samochód aktualnie jest zarejestrowany jako samochód osobowy przystosowany do przewozu pięciu osób, włącznie z kierowcą. Natomiast C sp. z o.o. z/s w L. podał, że BMW nigdy nie produkowało i nie produkuje samochodów ciężarowych, które mogłyby spełniać kryteria definicji samochodu osobowego dla podatku akcyzowego. W opinii dealera samochodowego, import i deklarowanie ww. pojazdu jako samochodu ciężarowego (kod CN 8704) jest niezgodne z techniczną specyfiką producenta.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00