Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 3289/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Fronczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędzia WSA Sławomir Kozik Protokolant st. ref. Katarzyna Zielińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi Izby Notarialnej w [...] na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie powołania na stanowisko notariusza i wyznaczenia siedziby kancelarii oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] Minister Sprawiedliwości, mając za podstawę art. 10 § 1 i art. 11 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (t. j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 164 ze zm.) w związku z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r., poz. 829) oraz art. 104 i art. 107 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), powołał A. R. na stanowisko notariusza i wyznaczył siedzibę jej Kancelarii Notarialnej w T.
W motywach decyzji organ podał, że choć Rada Izby Notarialnej w [...], w uchwale z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...], negatywnie co do siedziby zaopiniowała wniosek A. R. o powołanie jej na stanowisko notariusza i wyznaczenie siedziby Kancelarii Notarialnej w T., to zdaniem Ministra, wyznaczenie w T. kolejnej siedziby kancelarii notarialnej zapewni zwiększoną dostępność do usług zarówno osobom fizycznym, jak i osobom prawnym. W tej sytuacji w interesie społecznym jest, aby popyt na usługi notarialne był zaspokajany w coraz szerszym zakresie. Organ wskazał ponadto, że z przepisów ustawy - Prawo o notariacie nie wynika, aby podstawą do utworzenia w danej miejscowości kolejnej kancelarii notarialnej był wzrost ilości aktów notarialnych sporządzanych w dotychczas funkcjonujących kancelariach.
Powyższą decyzję Izba Notarialna w [...] uczyniła przedmiotem wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, wnosząc o jej uchylenie i wydanie decyzji odmawiającej powołania zainteresowanej na stanowisko notariusza z wyznaczeniem Kancelarii Notarialnej w [...]. Zaskarżonej decyzji Izba zarzuciła naruszenie art. 77 § 1 w związku z art. 7 i art. 80 kpa, poprzez brak dokonania wyczerpujących ustaleń podczas postępowania dowodowego, oraz art. 107 § 3 kpa, poprzez nieprzekonujące i lakoniczne uzasadnienie w zakresie wyznaczenia siedziby kancelarii notarialnej. Zdaniem Izby, Minister Sprawiedliwości nie odniósł się do przedstawionych w opinii Rady Izby Notarialnej w [...] faktów dotyczących struktury notariatu i zapotrzebowania na usługi notarialne w T. Uzasadnienie decyzji nie zawiera żadnego odniesienia do indywidualnych okoliczności wyznaczenia siedziby Kancelarii Notarialnej A. R. Nadto, Minister Sprawiedliwości nie odniósł się do specyfiki zawodu notariusza. W ocenie Rady, wykonywanie tego zawodu "stoi na pograniczu działalności urzędowej i zarobkowej". Konsekwencją uprzywilejowanej pozycji notariuszy jest podporządkowanie ich pracy interesowi społecznemu, wyrażającemu się w zrównoważonym rozwoju dostępności usług notarialnych na terenie kraju, zatem kancelarie notarialne winny być sytuowane na obszarach, na których zapotrzebowanie na usługi notarialne nie jest zaspokojone.