Wyrok WSA w Łodzi z dnia 4 lutego 2016 r., sygn. III SA/Łd 1230/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak Sędzia NSA Teresa Rutkowska Protokolant referent-stażysta Renata Tomaszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2016 r. sprawy ze skarg J.D. oraz Rady Powiatu [...] na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Powiatu [...] oddala skargi.
Uzasadnienie
Zarządzeniem zastępczym z dnia [...] nr [...] Wojewoda [...], na podstawie art. 85a ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1445) stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Powiatu [...] J. D.
W uzasadnieniu Wojewoda wskazał, iż w dniu 24 marca 2015 r. został poinformowany o naruszeniu przez radnego Rady Powiatu [...] J. D. zakazu określonego w art. 25b ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Z informacji tych wynikało, że radny jednocześnie pełni funkcję członka zarządu A Spółka z o.o. Spółka ta wykonuje zlecenie utrzymania zimowego dróg powiatowych na terenie Miasta Z. a także obsługuje Starostwo Powiatowe w Z. w zakresie usuwania odpadów komunalnych z budynków będących własnością Powiatu[...].
Organ nadzoru pismem z dnia 26 marca 2015 r. wezwał Radę Powiatu [...] do udzielenia wyjaśnień w tej sprawie.
Rada Powiatu w piśmie z dnia 2 kwietnia 2015 r. potwierdziła powyższe fakty i dodatkowo złożyła szczegółowe wyjaśnienia w sprawie. Stwierdziła, iż w jej ocenie pełnienie przez radnego J. D. funkcji członka zarządu A Sp. z o. o. w Z. nie stanowi naruszenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu, a zatem brak jest podstaw do podejmowania działań mających na celu wygaszenie mandatu radnego. Zdaniem Rady, wykonywanie przez A Sp. z o. o. w Z. umowy zlecenia we wskazanym zakresie nie mieści się w definicji ustawowej mienia powiatu zawartej w art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, a tym samym nie daje podstaw prawnych do uznania za prawidłowe stwierdzenia, iż radny zarządzając działalnością Spółki A prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia powiatu.