Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 lutego 2016 r., sygn. IV SA/Gl 723/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bożena Miliczek – Ciszewska Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant specjalista Agnieszka Rogowska - Bil po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Lubomia z dnia 12 maja 2015 r. nr X/46/2015 w przedmiocie wprowadzenia "Lubomskiej Karty Rodziny 3+" stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Wojewoda Śląski skargą skierowaną w dniu 3 lipca 2015 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Gminy Lubomia z dnia 12 maja 2015 r. Nr X/46/2015 w sprawie wprowadzenia "Lubomskiej Karty Rodziny 3+" dla rodzin wielodzietnych, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z 2007 r., nr 99, poz. 2022, jako niezgodnej z art. 27 ust. 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny z dnia 5 grudnia 2014 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r., poz. 1863, dalej: ustawa lub Karta Dużej Rodziny).
W uzasadnieniu skargi podniósł, że przedmiotową uchwałą podjętą na sesji w dniu 12 maja 2015 r. Rada Gminy Lubomia wprowadziła "Lubomską Kartę Rodziny 3+" dla rodzin wielodzietnych, w tym rodzin zastępczych z terenu Gminy Lubomia. Uchwała została doręczona organowi nadzoru w dniu 25 maja 2015 r. Zdaniem organu nadzoru Rada Gminy Lubomia błędnie upatruje podstawy prawnej uchwały w treści m. in.: art. 7 ust. 1 pkt 6a i pkt 16 oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 1515, dalej: usg oraz ustawa samorządowa) w związku z celami strategicznymi w ramach "Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w gminie Lubomia" przyjętego uchwałą Nr LI/336/2010 Rady Gminy Lubomia z dnia 30 czerwca 2010 r. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6a i pkt 16 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej. Z kolei według art. 18 ust. 1 tej ustawy do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Przepis ten formułuje zatem ustawową zasadę domniemania kompetencji przysługujących gminie na rzecz rady gminy. Natomiast nie stanowią one samodzielnej podstawy prawnej podjęcia omawianego aktu, a tym bardziej aktu o charakterze normatywnym.