Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 21 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Sz 1369/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj,, Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder, Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 21 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w S. na postanowienie Inspektora Pracy w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie dopuszczenia statku do eksploatacji pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je orzeczenie Inspektora Pracy w S. z dnia [...] r. nr [..], II. zasądza od Inspektora Pracy w S. na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w S. kwotę [...] złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w S. wystąpił do Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w S. z wnioskiem o wykonanie inspekcji w celu wydania orzeczenia o dopuszczeniu jednostki "[...]" do eksploatacji.
Orzeczeniem z dnia [...] r., wydanym na podstawie art. 33 ust. 1
pkt 4 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz art. 106 § 5 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w związku z art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. a, art. 34k ust. 1
pkt 4 lit. a ustawy o żegludze śródlądowej, Inspektor Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w S. postanowił nie dopuścić statku kontrolno-inspekcyjnego
do utrzymania szlaków żeglugowych "[...]" numer rejestracyjny statku [...]
do eksploatacji pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że dla statku przeznaczonego do wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw wydaje się wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej, o ile statek spełnia wymagania przepisów technicznych zawarte w dyrektywie 2006/87/WE. W trakcie kontroli przeprowadzonej w dniu [...]r. stwierdzono, że statek nie zapewnia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscach pracy wymaganych przepisami ww. dyrektywy z uwagi na brak odpowiedniej wysokości w świetle pomieszczeń maszynowni i maszynowni pomocniczej oraz brak zabezpieczeń przed niebezpieczeństwem upadku w otwory znajdujące się w pokładzie nad silnikami głównymi, przy podniesionych pokrywach.