Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. III SA/Po 1192/15

 

Dnia 27 stycznia 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Kosewska Sędziowie WSA Barbara Koś (spr.) WSA Mirella Ławniczak Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 stycznia 2016 roku przy udziale sprawy ze skargi [...] w [...]Spółki Akcyjnej na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę

Uzasadnienie

Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] marca 2015 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2013r. poz. 267 ze zm.), art. 4 pkt 22, art. 18b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1b, art. 92a ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2013r., poz.1414 ze zm.), § 18 ust. 1 i § 21 ust. 1 rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tj. Dz.U. z 2015r., poz. 305) oraz lp.2.5.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez [...] w [...] SA od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014r. nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 5000,- zł, utrzymał zaskarżoną decyzję organu I instancji w mocy.

W uzasadnieniu wyjaśnił, że zaskarżoną decyzją nałożono na stronę karę pieniężną w wysokości 5000,-zł po ponownym rozpoznaniu sprawy. Podstawę faktyczną rozstrzygnięcia stanowiło naruszenie w postaci wykonywania przewozu pojazdem, który nie odpowiada wymaganym warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego, tj. naruszenie lp. 2.5.1 załącznika nr 3 do utd.

W odwołaniu od decyzji strona wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania oraz o zasądzenie na rzecz odwołującej kosztów postępowania administracyjnego, w tym kosztów zastępstwa adwokackiego według norm przepisanych. W ocenie strony zaskarżona decyzja wydana została w wyniku błędnie ustalonego stanu faktycznego, a także z naruszeniem przepisów prawa materialnego. Skarżący zaakcentował, iż organ I instancji nie zbadał i nie ustalił jego winy w związku z zaistniałym naruszeniem. Zdaniem strony brak winy podmiotów w stosunku, do których ma być zastosowana sankcja w postaci kary pieniężnej, może być przesłanką odstąpienia od zastosowanej sankcji. Skarżący wyjaśnił, że nie ponosi winy za brak tablicy kierunkowej bocznej, gdyż podjął wszelkie możliwe działania prowadzące do jej zamontowania, w szczególności wyposażył pracownika w tablicę (udostępniając ją do odbioru przez pracownika w chwili rozpoczynania przewozu) i zobowiązał go do jej zamontowania za pomocą wprowadzonego zakresu obowiązków. Ponadto odwołujący zarzuca organowi naruszenie prawa materialnego przez zakwalifikowanie braku tablic kierunkowych do warunków technicznych pojazdu a nie do jego wyposażenia. Strona także podnosiła, iż wymierzona kara pieniężna nie jest adekwatna do stwierdzonego podczas kontroli drogowej naruszenia. Organ odwoławczy wskazał, że stosownie do art. 18b ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym wykonywane są wyłącznie przerz autobusy odpowiadające wymaganym ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym. Zgodnie z art. 18b ust. 2 pkt 1b ww. ustawy podczas wykonywania przewozów regularnych zabrania się m.in. używania do przewozu autobusów nieodpowiadających wymaganym ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym. Stosownie do § 18 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia na autobusie regularnej komunikacji publicznej powinny być tablice kierunkowe. W myśl § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia autobus regularnej komunikacji publicznej powinien być wyposażony w tablice kierunkowe, o których mowa w § 18 ust. 1 pkt 13: czołową i boczną, przy czym autobus ten kursujący na linii oznaczonej numerem lub literą - również w tylną i wewnętrzną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00