Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Łd 979/15

 

Dnia 27 stycznia 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski, Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.), , Protokolant Sekretarz sądowy Aneta Panek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2016 roku sprawy ze skargi Wojewody Łódzkiego na uchwałę Rady Gminy Widawa z dnia 20 lipca 2015 r. nr XI/85/15 w przedmiocie zatwierdzenia Zarządzenia nr 63/2015 Wójta Gminy Widawa z dnia 7 lipca 2015 roku w sprawie zakazu podlewania ogródków przydomowych, działkowych, tuneli foliowych oraz trawników i upraw rolnych z wodociągu gminnego oddala skargę. a.bł.

Uzasadnienie

Wojewoda Łódzki zaskarżył do sądu administracyjnego uchwałę Rady Gminy Widawa z dnia 20 lipca 2015 roku, nr XI/85/15, w sprawie zatwierdzenia zarządzenia Wójta Gminy Widawa z dnia 7 lipca 2015r., nr 63/2015, w sprawie zakazu podlewania ogródków przydomowych, działkowych, tuneli foliowych oraz trawników i upraw rolnych z wodociągu gminnego, zarzucając ww. aktowi istotne naruszenie prawa, tj.: art. 41 ust. 2 i 3 w związku z art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda podniósł, że jako organ nadzoru powziął wątpliwości, czy Rada Gminy Widawa powyższą uchwałą miała prawo zatwierdzić ww. zarządzenie Wójta Gminy Widawa z dnia 7 lipca 2015 roku, nr 63/2015. Zdaniem Wojewody Łódzkiego nie zostały bowiem spełnione jednocześnie obie przesłanki warunkujące wydanie przepisów porządkowych, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W ocenie organu nadzorczego, analiza ww. przepisu wskazuje, że aby wprowadzić określone normy w formie przepisów porządkowych muszą wystąpić jednocześnie dwie przesłanki. Wedle pierwszej materia podlegająca unormowaniu nie może być uregulowana w innych przepisach powszechnie obowiązujących. Wedle drugiej wprowadzenie określonych norm musi być uzasadnione ze względu na ochronę wartości, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż art. 88t ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 469, późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu ograniczenia skutków suszy, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze aktu prawa miejscowego, wprowadzić czasowe ograniczenia w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wody lub wprowadzania ścieków do wód albo do ziemi oraz zmiany sposobu gospodarowania wodą w zbiornikach retencyjnych, reguluje kwestię możliwości ograniczenia korzystania z wód.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00