Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2015 r., sygn. II SA/Po 829/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Zieliński Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2015 r. sprawy ze skarg M. J. i M. J. na postanowienia Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lipca 2015 r. Nr [...] i [...] w przedmiocie zarzutów w sprawie postępowania egzekucyjnego; oddala skargi

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] maja 2015 r., nr [...], Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. na podstawie art. 34 § 1, 2 i 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1618 z późn. zm., dalej: "p.e.a.") uznał za niezasadne zarzuty M. J. dotyczące postępowania egzekucyjnego w sprawie poddania obowiązkowym szczepieniom jego nieletniego syna M. J.

W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że Przychodnia Lekarska Z. s.c. w K., gdzie zadeklarowany jest M. J., zgłosiła niestawienie się, mimo wezwania, na szczepienia syna skarżącego, zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych na 2013 r. Pismami z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], i [...] listopada 2013 r., nr [...], Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. wezwał skarżącego do stawienia się z synem w Przychodni Lekarskiej Z. s.c. w K. w celu wykonania szczepień ochronnych przeciw odrze, śwince, różyczce, błonicy, tężcowi, krztuścowi, poliomyelitis, haemophilus influenzae. Z uwagi na niewywiązanie się z tego obowiązku organ I instancji wystawił upomnienie z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...], a następnie - tytuł wykonawczy nr [...] z dnia [...] kwietnia 2014 r., powołując się na art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947 z późn. zm.) i rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień (Dz. U. nr 182 poz. 1086 z późn. zm.). Wymieniony tytuł wykonawczy został skierowany do Wojewody Wielkopolskiego w celu przymusowego wykonania wskazanego w nim obowiązku. Postanowieniem z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...], Wojewoda Wielkopolski nałożył na skarżącego grzywnę w celu przymuszenia w wysokości 420 zł. Pismem z dnia [...] sierpnia 2014 r. M. J. złożył zażalenie na powyższe postanowienie oraz zarzuty w sprawie prowadzenia postepowania egzekucyjnego. Pismem z dnia [...] maja 2015 r., nr [...], Wojewoda Wielkopolski przekazał pismo skarżącego z dnia [...] sierpnia 2014 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w K. W wymienionym piśmie z dnia [...] sierpnia 2014 r. skarżący sformułował zarzut: (1) nieważności postanowienia w postaci niewykonalności obowiązku w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") oraz (2) art. 119 § 1 p.e.a. poprzez nieistnienie obowiązku w dniu wydania postanowienia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. stwierdził zatem, że podstawą zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej może być w świetle art. 33 pkt 1 p.e.a. w szczególności wykonanie lub umorzenie w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947 z późn. zm.), osoby, określone na podstawie art. 17 ust. 10 pkt 2 powołanej ustawy, są obowiązane do poddania się szczepieniom ochronnym przeciw chorobom zakaźnym określonym w art. 17 ust. 10 pkt 1 tejże ustawy. Przepis ten dotyczy osób w wieku od 0 do 19 roku życia. Jednocześnie art. 17 ust. 2 cytowanej ustawy wskazuje, że wykonanie obowiązkowego szczepienia ochronnego jest poprzedzone lekarskim badaniem kwalifikacyjnym w celu wykluczenia przeciwwskazać do wykonania obowiązkowego szczepienia ochronnego. W tej mierze bezzasadny jest zatem zarzut dotyczy zbadania M. J. Przed wystawieniem tytułu wykonawczego skarżący był bowiem wielokrotnie wzywany do poddania swojego syna wspomnianemu badaniu. Termin badania mógł być dowolnie obrany przez skarżącego, gdyż data wystawienia tytułu wykonawczego nie jest tożsama z datą poddania dziecka badaniom i szczepieniom. Co więcej, z opinii lekarskiej załączonego do zgłoszenia Przychodni Lekarskiej Z. s.c. w K. z dnia [...] lutego 2015 r., wynika, że brak jest przeciwwskazań do szczepienia M. J. Jak wynika przy tym z § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych (Dz. U. z 2011 r. nr 182 poz. 1086 z późn. zm.), obowiązkowe szczepienia ochronne są prowadzone zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych na dany rok, ogłaszanym przez Głównego Inspektora Sanitarnego w formie komunikatu. Zgodnie z § 3 pkt 1-3, 5 i 11-12 cytowanego rozporządzenia M. J. w dacie wystawienia tytułu wykonawczego podlegał wymienionym wcześniej szczepieniom. Jednocześnie jest to tylko część szczepień, którym dziecko powinno być poddane w ciągu życia. Terminy szczepień określa właśnie Program Szczepień Ochronny, tworzony przez ekspertów w zależności od sytuacji epidemiologicznej i zgodnie z zaleceniami producentów szczepionek. Organ I instancji wyjaśnił zarazem, że uzyskanie przez dziecko pełnej odporności na choroby podlegające obowiązkowym szczepieniom ochronnym wymaga szczepień wielokrotnie powtarzających na przestrzeni 19 lat życia. Program Szczepień Obowiązkowych wskazuje zarazem optymalny wiek dziecka dla poddania go poszczególnym dawkom szczepień. Jednocześnie wspomniany Program jest aktem prawa resortowego, wydanym na podstawie § 5 powołanego rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2011 r., Znaczne odstępstwa od wykonania szczepień dzieci w terminach wskazanych w tym Programie wymagają każdorazowo indywidualnej konsultacji lekarskiej w wojewódzkim punkcie konsultacyjnych z uwagi na możliwość wstąpienia powikłań. Dlatego nietrafne jest również wywodzenie, że obowiązek poddania M. J. szczepieniom ochronnym jeszcze się nie zaktualizował.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00