Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Po 518/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi A S.A. na postanowienie Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę
Uzasadnienie
Minister Finansów działając przez podmiot upoważniony, Dyrektora Izby Skarbowej w [...], na podstawie art. 165a § 1 w zw. z art. 14b § 1 i art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) dalej: "O.p.", postanowieniem z dnia [...] listopada 2014 r., nr [...] odmówił wnioskowi "X" S.A. (dalej: "Spółka") wszczęcia postępowania w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów prawa w zakresie potwierdzenia, czy likwidacja zmodernizowanych środków trwałych w przypadku, gdy wyłącznie wartość modernizacji została zaliczona do wydatków inwestycyjnych (określonych w Zezwoleniu 1 bądź w Zezwoleniu 2), po okresie 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, ale przed upływem 5 lat, licząc od dnia dokonania wydatków na modernizację tego składnika majątku, będzie skutkowała koniecznością odpowiedniego pomniejszenia wielkości poniesionych wydatków inwestycyjnych, a w konsekwencji wpłynie na wielkość zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) - dalej: "u.p.d.p.".
Z uzasadnienia postanowienia wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "s.s.e.") na podstawie zezwoleń, które zostały wydane odpowiednio w latach 2011 (Zezwolenie1) oraz 2014 (Zezwolenie 2). Spółka poniosła wydatki inwestycyjne w tym w szczególności w zakresie modernizacji środków trwałych koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie s.s.e. zgodnie z warunkami określonymi w Zezwoleniu 1 w zakresie wydatkowanych kwot oraz terminów realizacji inwestycji i rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p. w oparciu o koszty kwalifikowane poniesione w ramach Zezwolenia 1. Spółka obecnie ponosi wydatki inwestycyjne w tym w szczególności w zakresie modernizacji środków trwałych koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie s.s.e. zgodnie z warunkami określonymi w Zezwoleniu 2 w zakresie wydatkowanych kwot oraz terminów realizacji inwestycji i w przyszłości rozpocznie korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy w oparciu o koszty kwalifikowane poniesione w ramach Zezwolenia 2. Spółka nie wyklucza, iż w przyszłości może dojść do likwidacji niektórych środków trwałych, w odniesieniu do których dokonywano modernizacji, które to modernizacje zostały przez Spółkę zaliczone (bądź zostaną zaliczone) do wydatków inwestycyjnych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z dnia 29 grudnia 2008 r.; dalej: "rozporządzenie o s.s.e." ), a zatem - które stanowią podstawę kalkulacji dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach Zezwolenia 1, w związku z prowadzeniem działalności na terenie s.s.e. Likwidacja może nastąpić zarówno przed jak i po upływie 5 lat od wprowadzenia środków trwałych, których dotyczą dane modernizacje do ewidencji środków trwałych, jednak w niektórych przypadkach likwidacja potencjalnie może mieć miejsce przed upływem 5 lat od dokonania danej modernizacji i ujęcia w ewidencji wynikającego z nich podniesienia wartości środków trwałych zaliczonych do wydatków inwestycyjnych zgodnie z przepisami rozporządzenia o s.s.e. Spółka nie wyklucza, że w związku z otrzymaniem Zezwolenia 2, na miejsce, w zastępstwie zlikwidowanych środków trwałych, których modernizacje zostały uwzględnione przez Spółkę w wydatkach inwestycyjnych określonych na podstawie Zezwolenia 1, zostaną nabyte/wytworzone/zmodernizowane inne środki trwałe, które zostaną uwzględnione w wydatkach inwestycyjnych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach Zezwolenia 2. Likwidacja wspomnianych środków trwałych nie wpłynie przy tym na kontynuowanie całości działalności gospodarczej na terenie s.s.e. , to znaczy będzie ona dalej prowadzona zgodnie z założeniami inwestycyjnymi.