Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Po 519/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi A S.A. na postanowienie Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Minister Finansów działając przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] postanowieniem z dnia [...] listopada 2014 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 165a § 1 w zw. z art. 14b oraz art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) - dalej: "O.p." odmówił wszczęcia postępowania w sprawie wniosku "X" S.A. (dalej" "Spółka") o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie potwierdzenia, czy likwidacja środków trwałych (z przyczyn wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego), których wartość została zaliczona do wydatków inwestycyjnych, przed upływem 5 lat od daty wprowadzenia środków trwałych do ewidencji środków trwałych, będzie skutkowała koniecznością odpowiedniego pomniejszenia wielkości poniesionych wydatków inwestycyjnych, a w konsekwencji wpłynie na wielkość zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) - dalej: "u.p.d.p.".
Z uzasadnienia postanowienia wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "s.s.e.") na podstawie zezwoleń, które zostały wydane odpowiednio w latach 2011 (dalej: " zezwolenie 1") oraz 2014 (dalej: "zezwolenie 2"). Spółka poniosła wydatki inwestycyjne w tym w szczególności w zakresie nabycia/wytworzenia/ modernizacji środków trwałych (dalej: "środki trwałe") koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu 1 w zakresie wydatkowanych kwot oraz terminów realizacji inwestycji i rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p. w oparciu o koszty kwalifikowane poniesione w ramach zezwolenia 1. Obecnie ponosi wydatki inwestycyjne zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu 2 w zakresie wydatkowanych kwot oraz terminów realizacji inwestycji i w przyszłości rozpocznie korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p. w oparciu o koszty kwalifikowane poniesione w ramach zezwolenia 2. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może dojść do likwidacji niektórych środków trwałych, które zostały przez Spółkę zaliczone do wydatków inwestycyjnych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) - dalej: "rozporządzenie o s.s.e.", a zatem - które stanowią podstawę kalkulacji dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach zezwolenia 1, w związku z prowadzeniem działalności na terenie s.s.e. Przyczynami likwidacji środków trwałych mogą być, w szczególności: (I) postęp technologiczny, który sprawia, że posiadane składniki majątku staną się przestarzałe i nieprzydatne do prowadzenia działalności gospodarczej; (II) rachunek ekonomiczny z uwagi na nieopłacalność dalszego utrzymywania oraz zapewniania miejsca dla niepotrzebnych z ekonomicznego punktu widzenia składników majątku, (III) uszkodzenie lub zniszczenie w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie; (IV) utrata składników majątku. W żadnym przypadku likwidacja środków trwałych nie będzie związana z ich zbyciem. Likwidacja, może nastąpić zarówno przed jak i po upływie 5 lat od wprowadzenia środków trwałych do ewidencji środków trwałych, jednak w niektórych przypadkach może ona mieć miejsce przed upływem 5 lat od dokonania modernizacji i ujęcia w ewidencji wynikającego z nich podniesienia wartości środków trwałych zaliczonych do wydatków inwestycyjnych zgodnie z przepisami rozporządzenia o s.s.e. Spółka nie wyklucza, że w związku z otrzymaniem zezwolenia 2, na miejscu/ w zastępstwie zlikwidowanych środków trwałych uwzględnionych przez Spółkę w wydatkach inwestycyjnych określonych na podstawie zezwolenia 1, zostaną nabyte/wytworzone/zmodernizowane inne środki trwałe, które zostaną uwzględnione w wydatkach inwestycyjnych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach zezwolenia 2. Likwidacja środków trwałych nie wpłynie przy tym na kontynuowanie całości działalności gospodarczej na terenie strefy, to znaczy będzie ona dalej prowadzona zgodnie z założeniami inwestycyjnymi.Dodatkowo, Spółka wprowadziła środki trwałe do ewidencji środków trwałych w momencie, gdy były one kompletne, zdatne do użytku i zaczynały być wykorzystywane w prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right