Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. II SA/Wa 478/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Sędziowie WSA Ewa Marcinkowska, Janusz Walawski (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Sylwia Mikuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2015 r. sprawy ze skargi M. D. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby - oddala skargę -
Uzasadnienie
Komendant Główny Policji, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), w dniu [...] stycznia 2015 r. wydał rozkaz personalny nr [...], którym utrzymał w mocy rozkaz personalny nr [...] Komendanta [...] Policji z dnia [...] listopada 2014 r. wydany na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 43 ust. 3 i art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 289, poz. 1687 z późn. zm.), którym organ pierwszej instancji zwolnił M. D. ze służby w Policji dniem [...] listopada 2014 r.
Organ odwoławczy w uzasadnieniu rozkazu personalnego podał, że zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, policjanta można zwolnić ze służby w Policji, gdy wymaga tego "ważny interes służby".
Zaistnienie powyżej określonej przesłanki musi być rozważane na tle ustalonego w sprawie stanu faktycznego i niezbędne jest wykazanie istniejącej przyczyny lub szeregu okoliczności czy zdarzeń świadczących łącznie o tym, że dalsze pozostawanie w służbie policjanta nie jest możliwe.
Stwierdzenie nieprzydatności policjanta do pełnienia służby nie musi ograniczać się do przypadków naruszenia dyscypliny służbowej ani innych zachowań zawinionych lub niezgodnych z prawem. Może być ono również uzasadnione każdym innym zachowaniem policjanta w służbie lub poza nią, o ile takie zachowanie uniemożliwia jej pełnienie.
Policjantka od 2010 r. przedstawiła kilkadziesiąt zaświadczeń lekarskich stwierdzających jej niezdolność do służby z powodu choroby - łącznie 990 dni, w tym w 2010 r. - 166 dni, w 2011 r. - 270 dni, w 2012 r. - 314 dni, w 2013 r. - 136 dni, a w roku 2014 - 104 dni.