Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 listopada 2015 r., sygn. II SA/Po 394/15

 

Dnia 18 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2015 roku sprawy ze skargi A. Ł. na zarządzenie Burmistrza W. z dnia [...] lutego 2015 roku Nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły I. uchyla zaskarżone zarządzenie, II. zasądza od Burmistrza W. na rzecz skarżącego kwotę 557,- zł (pięćset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zarządzeniem nr [...] Burmistrz W. z dnia [...] lutego 2015 r. na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zm., dalej: "u.s.o.") w zw. z art. 3 pkt 5 i art. 5c pkt 2 u.s.o. odwołał z dniem [...] lutego 2015 r. A. Ł. ze stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej nr [...] Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego im. M. D. w W.

W uzasadnieniu organ administracji publicznej przytoczył przepisy, które w jego ocenie powinny znaleźć zastosowanie w rozpatrywanej sprawie, oraz wyjaśnił, że zwrot "szczególnie uzasadnione przypadki", użyty w art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o., odnosi się do sytuacji, gdy z uwagi na zagrożenie interesu publicznego niezbędne jest natychmiastowe przerwanie czynności przez dyrektora szkoły. Okoliczności te wystąpiły w niniejszej sprawie. Przeciwko A. Ł. wniesiono bowiem wiele skarg dotyczących braku właściwego nadzoru pedagogicznego, osiągania niedostatecznych efektów kształcenia, podejmowania zachowań świadczących o naruszeniu etyki zawodu nauczyciela oraz tworzenia sytuacji konfliktowych. Kontrole doraźne, przeprowadzone w dniach [...] listopada 2013 r., [...] lutego 2014 r., [...] i [...] maja 2014 r., [...] czerwca 2014 r. i [...]-[...] października 2014 r., wykazały, że sposób zarządzania szkołą przez skarżącego nie zapewnia warunków prawidłowej realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego, w szczególności w zakresie tworzenia atmosfery sprzyjającej uczeniu, zapewniającej dzieciom poczucie bezpieczeństwa, a uczniom, rodzicom i pracownikom - możliwość uzgadniania zasad postępowania i współżycia społeczności szkolnej, współpracy nauczycieli w organizowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych, przeciwdziałaniu występowaniu w szkole przypadków nierównego traktowania uczniów oraz braku współpracy z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci i stworzenia warunków doskonalenia zawodowego dla wszystkich nauczycieli. Wskazane problemy są wynikiem kilkuletnich zaniedbań ze strony skarżącego, a przede wszystkim nieefektywnego zarządzania szkołą. Przedłużającą się trudną sytuację w szkole dodatkowo pogłębia fakt zawieszenia skarżącego z dniem [...] września 2014 r. w pełnieniu obowiązków nauczyciela ze względu na toczące się przeciwko niemu postępowania dyscyplinarne dotyczące naruszenia praw i dobra dziecka. Dlatego dalsze kierowanie szkołą przez skarżącego stanowi istotne zagrożenie dla osiągnięcia jej celów oraz prowadzi do destabilizacji jej funkcjonowania w zakresie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00