Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 listopada 2015 r., sygn. II SA/Op 341/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant St. sekretarz sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 listopada 2015 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego i skargi J. F. na uchwałę Rady Gminy Skoroszyce z dnia 29 maja 2015 r., Nr VIII/44/2015 w przedmiocie statutu gminy 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 55 ust. 5, § 70 ust. 2 i § 76 ust. 1 załącznika do tej uchwały, 2) oddala skargę J. F. w pozostałej części, 3) zasądza od Gminy Skoroszyce na rzecz skarżącego J. F. kwotę 150 (sto pięćdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Dnia 29 maja 2015 r. Rada Gminy Skoroszyce, powołując się na art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.- dalej zwana "u.s.g." lub "ustawa o samorządzie gminnym"), podjęła uchwałę Nr VIII/44/2015 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Skoroszyce (dalej zwanego w skrócie "Statutem"). W § 1 uchwały postanowiono o uchwaleniu Statutu stanowiącego załącznik do uchwały, a w § 2 zdecydowano, że traci moc poprzednia uchwała w przedmiocie uchwalenia Statutu. Wykonanie uchwały powierzono Wójtowi Gminy (§ 3) i postanowiono, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego (§ 4). Z kolei, zgodnie z § 51 ust. 1 Statutu, Rada powołuje 3 osobową Komisję Rewizyjną z jej Przewodniczącym w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Po myśli § 55 ust. 1 i 4 Statutu, Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole poprzez zespoły kontrolne, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy przedmiot kontroli bądź ujawniony podczas kontroli stan faktyczny lub prawny wymagają szczególnych merytorycznych kwalifikacji, Przewodniczący Rady na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej może powołać eksperta bądź biegłego (osobę fizyczną lub prawną). Natomiast wedle zapisu ust. 5 § 55 Statutu, w przypadku zaistnienia sytuacji określonej w ust. 4 Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej Wójta do zawarcia umowy cywilnoprawnej w imieniu Gminy. Jednocześnie, w § 70 postanowiono, że także Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania (ust. 1), a w przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetu Gminy, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej Wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy. Ponadto, w Rozdziale dotyczącym zasad działania klubu radnych zawarto w § 76 ust. 1 Statutu zapis, że warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00