Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 października 2015 r., sygn. VI SA/Wa 1004/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2015 r. sprawy ze skargi I. O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej I. O. kwotę 2867 (dwa tysiące osiemset sześćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] stycznia 2015 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej GITD, organ odwoławczy), działając na podstawie art. 138 § 1 kpa oraz przepisów art. 2 ust. 35a, art. 62 ust. 4b, art. 64 ust. 1 i 2, art. 140aa ust. 1, 3 i 4, art. 140ab ust. 1 pkt 3 lit. c) i ust. 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm., dalej prd), po rozpatrzeniu odwołania I. O. (dalej skarżąca), prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie usług transportowo-handlowych, od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej WITD, organ I instancji) z [...] sierpnia 2014 r. o nałożeniu na skarżącą kary pieniężnej w wysokości 15000 zł za wykonywanie przejazdu zespołem pojazdów złożonym z liczby pojazdów większej niż określona w art. 62 ust. 4 prd (stosownie do tego przepisu zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2 pojazdów) bez zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym kategorii VII, utrzymał zaskarżoną decyzję w całości w mocy.
Organ odwoławczy wyjaśnił, że w dniu [...] lipca 2014 r. w [...] na drodze krajowej nr [...] (o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t) zatrzymano do kontroli zespół pojazdów składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego marki [...] nr rej. [...], dwuosiowej naczepy marki [...] nr rej. [...] oraz trzyosiowej przyczepy marki [...] nr rej. [...]. Zespołem kierował D. O., który wykonywał - w imieniu i na rzecz skarżącej - transport drogowy rzeczy (skrobi w workach, ładunek podzielny). Przebieg kontroli został utrwalony protokołem z [...] lipca 2014 r. (wynika z niego, że naciski osi nie zostały przekroczone, przekroczona natomiast została dopuszczalna masa całkowita zespołu, który ważył 41,7 t, o 1,7 t, a kierowca okazał trzy dowody rejestracyjne pojazdów, które poruszały się razem w jednym zestawie, posiadając osobne tablice rejestracyjne i numery VIN - por. protokół kontroli w aktach administracyjnych sprawy).