Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 7 października 2015 r., sygn. II SA/Go 404/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Szumilas Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski (spr.) Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Protokolant sekr. sąd. Stanisława Maciejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2015 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Gminy z dnia 26 marca 2014 r., nr XLVI/269/14 w przedmiocie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w obrębie [...] stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Na sesji w dniu 26 marca 2014 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr XLVI/269/14 w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w [...]. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Województwa z dnia 31 lipca 2014 r. pod pozycją 1492 i weszła w życie w dniu 14 sierpnia 2014 r.

Pismem z dnia [...] maja 2015 r. Wojewoda powołując się na art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm., dalej zwanej w skrócie u.s.g.) zaskarżył powyższą uchwałę, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości oraz zasądzenie kosztów postępowania według norm przypisanych.

Wojewoda zarzucił skarżonej uchwale istotne naruszenie przepisów: art. 17 pkt 14, art. 20 ust. 1 w związku z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 199, dalej zwanej w skrócie u.p.z.p.).

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, iż początkowo po doręczeniu mu zaskarżonej uchwały wraz z dokumentacją planistyczną, dokonując kontroli nadzorczej, nie dopatrzył się naruszenia prawa przy podejmowaniu uchwały. Jednakże z uwagi na liczne skargi mieszkańca gminy - K.B., wskazujące na nieprawidłowości przy uchwalaniu przedmiotowego planu, organ nadzoru pismami z dnia: [...] stycznia 2015 r., [...] stycznia 2015 r. oraz [...] lutego 2015 r. zwrócił się do Wójta Gminy o przekazanie wszystkich dokumentów związanych z procedurą planistyczną dotyczącą powyższego planu również tych, które nie zostały zakwalifikowane przez gminę jako dotyczące zmiany planu. Ponowna analiza całości dokumentacji, uzupełnionej przez organ na wezwanie Wojewody, doprowadziła organ nadzoru do stwierdzenia, iż do pierwotnej dokumentacji planistycznej przesłanej do Wojewody, w celu oceny zgodności z przepisami prawnymi, nie zostały dołączone przez Wójta Gminy dwa wnioski K.B.: z dnia [...] lipca 2013 r. i [...] sierpnia 2013 r., które mogły posiadać znamiona uwag do planu, a które gmina oceniła jako niespełniające warunków formalnych do uznania ich jako uwag do projektu planu. Analiza formalno-prawna powyższych dokumentów przeprowadzona przez organ nadzoru doprowadziła do uznania, iż wniosek z dnia [...] lipca 2013 r. nie spełniał kryteriów uwagi do projektu planu ze względu na brak zakwestionowania ustaleń przyjętych w wyłożonym projekcie planu. Natomiast pismo z dnia [...] sierpnia 2013 r., zatytułowane jako "Wnioski" powinno zostać zakwalifikowane przez Wójta Gminy jako uwaga i ujęte w załączniku nr 2 do uchwały Rady Gminy nr XLIV/269/14 z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w [...]. Zdaniem organu nadzoru przedmiotowe pismo zostało wniesione w terminie, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogły wnosić uwagi dotyczące projektu planu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00