Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 września 2015 r., sygn. VIII SA/Wa 1097/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Justyna Mazur (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Fularski, Sędzia WSA Renata Nawrot, Protokolant Starszy referent Karolina Kaca, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2015 r. sprawy ze skargi R. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] sierpnia 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] kwietnia 2014 r., nr [...]; 2) zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz skarżącego R.B. kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez R. B. (dalej także: "skarżący", "podatnik") jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w [...] (dalej także: "Dyrektor Izby Celnej", "organ II instancji", "organ odwoławczy") z dnia [...] sierpnia 2014 r., nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w R. (dalej także: "Naczelnik Urzędu Celnego", "organ I instancji") z dnia [...] kwietnia 2014 r. określającą zobowiązane podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...] w wysokości [...] zł.

W wyniku przeprowadzenia w przedsiębiorstwie skarżącego kontroli podatkowej ustalono, że [...] sierpnia 2011 r. skarżący zakupił na terytorium kraju członkowskiego przedmiotowy samochód i dokonał jego przemieszczenia na teren kraju. Samochód był po raz pierwszy zarejestrowany jako samochód ciężarowy. W dniu [...] sierpnia 2011 r. Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów PHU "[...]" w R. dokonała badania technicznego ww. pojazdu stwierdzając, że jest to samochód ciężarowy. Samochód ten jako taki został zarejestrowany w Starostwie Powiatowym w R. w dniu [...] sierpnia 2011 r. Następnie samochód został przez skarżącego sprzedany [...] września 2011 r., przy czym nowy właściciel zarejestrował ww. pojazd jako samochód osobowy. Naczelnik Urzędu Celnego wskazał, iż nabywca samochodu, o którym mowa wyżej zeznał przesłuchany w charakterze świadka, podał że pojazd w chwili zakupu wyglądał dokładnie tak samo jak w chwili obecnej został przedstawiony do oględzin. Świadek nie dokonywał w nim żadnych zmian konstrukcyjnych. Naczelnik Urzędu Celnego ustalił też, że firma PHU "[...]" Z. P. dokonała na zlecenie skarżącego zmian konstrukcyjnych w pojeździe, polegających na demontażu kratki (przegrody za przednim rzędem siedzeń) i montażu siedzeń z pasami bezpieczeństwa, co uczyniło pojazd samochodem osobowym. Z. P. zeznał, że dokonał demontażu kratki oraz montażu siedzeń i pasów bezpieczeństwa dostarczonych przez skarżącego. Miejsca do montażu siedzeń i kotwienia pasów były wykonane fabrycznie. Dokonano też oględzin samochodu stwierdzając obecność m.in.: 4 drzwi wahadłowych, 1 drzwi podnoszonych, brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią kierowcy i przednich siedzeń pasażerów a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Pojazd wyposażony w 5 miejsc siedzących, za rzędem przednich foteli w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów, w dywaniki, wentylację, oświetlenie, elektrycznie sterowane szyby, wykładzinę boczną i podłogową, uchwyty górne dla pasażerów. Uzasadniając decyzję pierwszoinstancyjną Naczelnik Urzędu Celnego wskazał, iż nabyty przez podatnika pojazd jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i jako taki stanowi samochód osobowy, który należy zakwalifikować do pozycji CN 8703 Nomenklatury Scalonej określonej w Rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987 r., str. 1 z późn. zm., Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 str. 382 z późn. zmianami. Organ powołał się też na "Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów", stanowiące załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej (M.P. Nr 86 poz. 880), Ogólne Reguły Interpretacji Polskiej Nomenklatury Scalonej (ORINS), zamieszczone jako integralna część Taryfy celnej. Dokonując rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Celnego wziął pod uwagę brzmienie pozycji Nomenklatury Scalonej 8703, obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Organ wskazał, iż pozycja 8703 obejmuje pojazdy mechaniczne różnego typu, przeznaczone do przewozu osób. W rozumieniu tej pozycji określenie "samochody osobowo-towarowe" oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmian konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Organ wyjaśnił, iż klasyfikacja pojazdów mechanicznych objętych omawianą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy, które wskazują, że pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób, nie zaś do transportu towarów. Cechy te są szczególnie pomocne przy określeniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Naczelnik Urzędu zauważył, iż przejawem cech projektowych zwykle stosowanych do pojazdów, które objęte są pozycją 8703 są następujące cechy:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00