Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 lipca 2015 r., sygn. II SA/Wa 2148/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Olga Żurawska - Matusiak Sędzia WSA - Anna Mierzejewska Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Protokolant - specjalista Marek Kozłowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lipca 2015 r. sprawy ze skargi E. O. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego w części ustalającej wysługę lat uwzględnianej przy wzroście uposażenia zasadniczego - oddala skargę -

Uzasadnienie

Komendant [...] Policji rozkazem personalnym z dnia [...] listopada 1995 r. nr [...], działając na podstawie art. 32 ust. 1, art. 28 ust. 1 i 2 oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179), m. in. z dniem 20 listopada 1995 r. mianował post. E. G. na etat starszego referenta Samodzielnej Sekcji [...] Komisariatu Policji w 23 grupie uposażenia zasadniczego i zaliczył jej łączną wysługę lat w zakładach pracy w wymiarze 4 lata 9 miesięcy i 9 dni.

Po wszczęciu postępowania w niniejszej sprawie, Komendant Główny Policji decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...], działając na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 w zw. z art. 157 § 1 i art. 158 § 1 k.p.a., stwierdził nieważność powyższego rozkazu personalnego z dnia [...] listopada 1995 r. nr [...] w części dotyczącej ustalenia skarżącej E. G. wysługi lat uwzględnianej przy wzroście uposażenia zasadniczego na dzień 20 listopada 1995 r. i nadał jej, w trybie art. 108 k.p.a., rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podał, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego nieprawidłowa jest taka wykładnia § 4 ust. 1 pkt 4 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów (Dz. U. Nr 152, poz. 1732, z późn. zm.), która dopuszcza możliwość anulowania (odliczenia) okresu uprzednio zaliczonego do wysługi lat (vide: wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 marca 2011 r. sygn. akt I OSIC 1506/10 i z dnia 12 sierpnia 2010 r. sygn. akt I OSK 273/10). Skorygowanie natomiast błędnie ustalonych okresów składkowych może odbyć się jedynie w drodze nadzwyczajnych trybów weryfikacji decyzji ostatecznych (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lipca 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 480/10). Natomiast zgodnie z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. Przypadki braku podstawy prawnej do wydania decyzji administracyjnej w indywidualnej sprawie będą miały miejsce, gdy brak jest przepisu prawnego powszechnie obowiązującego, który stanowiłby podstawę załatwienia sprawy w drodze decyzji, ponieważ nie stanowi takiej podstawy prawnej ani przepis instrukcji, wytycznych, samoistnej uchwały Rady Ministrów (jak i akt wykonawczy do takiej uchwały), ani też akt normatywny nieopublikowany pomimo obowiązku jego promulgacji (por. B. Adamiak. J. Borkowski Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, wyd. 9, C, H Beck. Warszawa 2008 r.). Wskazano również, że istota decyzji administracyjnej została określona w art. 104 k.p.a., zgodnie z którym organ administracji publicznej, co do zasady, załatwia sprawę przez wydanie decyzji. Dla przyjęcia, iż dana sprawa ma charakter sprawy z zakresu administracji publicznej załatwianej w formie decyzji administracyjnej konieczne jest występowanie takich między innymi niezbędnych elementów jak podstawa prawna, organ administracji publicznej właściwy do wydania tego aktu oraz podmiot, którego sfera praw i obowiązków będzie kształtowana omawianym aktem indywidualnym. Tymczasem przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania spornego rozkazu personalnego, a także i obecnie, nie zawierają żadnej podstawy prawnej dla orzekania w formie decyzji administracyjnej o zaliczeniu okresów pracy policjanta przed przyjęciem do służby w Policji do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00