Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 lipca 2015 r., sygn. V SA/Wa 1238/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Andrzej Kania, Sędzia WSA - Krystyna Madalińska-Urbaniak (spr.), Sędzia WSA - Barbara Mleczko-Jabłońska, Protokolant - ref. staż. Julia Murawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lipca 2015 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem postępowania toczącego się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie jest skarga [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej jako Skarżący, Podatnik), na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] nr [...] z dnia [...] stycznia 2015 r. utrzymującą w mocy decyzję nr [...] z dnia [...]listopada 2014 r. Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie, którą odmówiono zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych.
Przedmiotowe decyzje zapadły w następującym stanie faktycznym:
Wnioskiem z dnia 4 lipca 2014 r. [...] Sp. z o.o., zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego [...] w [...] o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 6.521,00 zł z tytułu dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej 4 samochodów osobowych marki [...]
Po przeprowadzeniu postępowania, decyzją nr [...] z dnia [...] listopada 2014 r. Naczelnik Urzędu Celnego [...] w [...] odmówił zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 6.521,00 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych.
W uzasadnieniu odmownej decyzji organ wskazał fakt, iż samochody objęte wnioskiem zostały zarejestrowane w dniach 9, 15, 17 i 22 lipca 2013r, zaś odpowiednio w dniach 11 i 15 lipca 2013 r. została dokonana dostawa wewnątrzwspólnotowa. Organ podkreślił, że dostawa wewnątrzwspólnotowa w przypadku trzech samochodów odbyła się przed ich rejestracją, jednak Odnosząc się do kolejnej przesłanki zwrotu akcyzy - aby dostarczone wewnątrzwspólnotowo pojazdy nie były wcześniej zarejestrowane na terenie kraju, Dyrektor IC stwierdził, że przesłanka ta także nie została także spełniona. W tym wypadku organ II instancji odstąpił od wykładni językowej art. 107 ust. 1 u.p.a. i stanął na stanowisku, że użyty przez ustawodawcę termin "niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu osobowego", powinien mieć także zastosowanie do pojazdu zarejestrowanego po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej. W sprawie bowiem rejestracja miała miejsce 9,15, 17 i 22 lipca 2013 r., a dostawa 11 i 15 lipca 2013 r. W ocenie organu powyższa interpretacja zapobiegnie powstaniu luki prawnej, którą ubiegający się o zwrot mogliby wykorzystać, a tym samym ochroni Skarb Państwa przed nadmiernym uszczupleniem. Organ II instancji wskazał, że niezrozumiałym jest działanie Strony, która po dokonaniu przemieszczenia pojazdów, w tym samym dniu dokonuje zakupu i sprzedaży zarejestrowanych już pojazdów i zamierza skorzystać z uprawnienia jakim jest zwrot akcyzy z tytułu dokonanej ustawy wewnątrzwspólnotowej, a brak rejestracji stanowi element tego uprawnienia.