Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. II SA/Sz 407/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder, Sędzia NSA Stefan Kłosowski, Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 lipca 2015 r. sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Szczecinie (WINB) decyzją z dnia [...], nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), zwanej dalej: "K.p.a." oraz art. 48 ust. 1 w zw. ust. 4 i art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.), po rozpoznaniu odwołania Spółki A. od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (PINB) z dnia [...], Nr [...], nakazującej rozbiórkę ośmiu wiat o konstrukcji drewnianej, przeznaczonych pod hodowlę norek na działkach nr [...] w obrębie [...] w gminie [...] - utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Opisana decyzja organu odwoławczego, wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W związku z pismem L.P. z dnia [...], PINB wszczął z urzędu postępowanie w sprawie samowolnej budowy, na działkach nr [...] w obrębie [...] w gminie [...], fermy norek na terenie byłego PGR.
W dniu [...] organ powiatowy przeprowadził czynności kontrolne na ww. działkach budowlanych, w toku których ustalił wybudowanie ośmiu jednakowych wiat o konstrukcji drewnianej, przeznaczonych pod hodowlę norek (o wymiarach - [...], mierzoną w stosunku do ścian szczytowych wiat), niezgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego.
Organ ustalił, że inwestorem powyższych robót była Spółka A.
Postanowieniem z dnia [...], Nr [...], na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, organ powiatowy wstrzymał prowadzenie robót budowlanych oraz nałożył na inwestora tych robót obowiązek przedstawienia, w terminie do dnia [...], dokumentów niezbędnych do legalizacji przedmiotowej inwestycji, m.in. zaświadczenia o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu - ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy; dokumentów, o których mowa w art. 33 pkt 1, 2, 4 i ust. 3 ustawy Prawo budowlane oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.