Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Łd 234/15

 

Dnia 23 czerwca 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.), Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Kośka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 czerwca 2015 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w B. na uchwałę Wójta Gminy w Jeżowie z dnia 20 lutego 2013 roku nr XXVIII/192/2013 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jeżów 1) stwierdza nieważność § 4 ust. 1 i 3, § 5 ust. 1, 3 i 4, § 10, § 13-16, § 17, § 23 ust.1, § 25 zaskarżonej uchwały; 2) stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się wyroku. LS

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Brzezinach zaskarżył do sądu administracyjnego uchwałę Rada Gminy Jeżów z dnia 20 lutego 2013r., nr XXVIII/192/2013, w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jeżów, zarzucając naruszenie przepisów prawa tj. naruszenia przepisów § 135 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. Nr 100, poz. 908) w zw. z art. 4 ust. 1 i 2 ww. ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach poprzez zamieszczenie w postanowieniach przepisów § 4 ust. 1 i ust. 3, § 5 ust. 1 i ust. 3, § 14 § 16 ust. 3, § 23 ust. 1 oraz § 25 zaskarżonej uchwały, regulujących sprawy wykraczające poza upoważnienie ustawowe.

W uzasadnieniu skargi Prokurator podniósł, że § 4 ust. 1 regulaminu przyjmuje, iż właściciel nieruchomości ma obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika, bezpośrednio przylegającego do granicy nieruchomości a także usunięcia z obiektów budowlanych sopli lodowych i nawisów śnieżnych znajdujących się nad chodnikami, po uprzednim upewnieniu się, że czynność ta nie zagraża pieszym i pojazdom, a także do oznakowania w sposób widoczny miejsca ich usuwania, natomiast § 4 ust. 3 regulaminu stanowi, że obowiązek o, którym mowa w § 4 ust., powinien być realizowany poprzez między innymi podjęcie działań likwidujących lub ograniczających śliskość chodnika, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątać z chodnika niezwłocznie, po ustaniu przyczyn ich zastosowania. W ocenie Prokuratora powyższe obowiązki, zawierają wskazania konkretnych zachowań, nie mające oparcia w przepisach ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00