Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 9 czerwca 2015 r., sygn. I SA/Ke 208/15

Gmina ma prawo potrącić daninę, jeśli koszty bieżącego utrzymania targowiska zostały poniesione w miesiącach, w których były wykonywane czynności opodatkowane. Na przykład pobierano opłaty rezerwacyjne

Gazeta Prawna nr 134/2015

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędziowie Sędzia NSA Teresa Kobylecka, Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi Gminy J. na interpretację indywidualną Ministra Finansów [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla interpretację indywidualną w zaskarżonej części uznającej stanowisko Gminy J.za nieprawidłowe; 2. określa, że interpretacja indywidualna w zaskarżonej części nie może być wykonana do chwili uprawomocnienia wyroku; 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Gminy J. kwotę 474 (czterysta siedemdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

1.1 Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 30 grudnia 2014 r. sygn. akt I FSK 1279/14 uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Kielcach z dnia 22 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Ke 204/14 oddalający skargę Gminy J. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...]w przedmiocie podatku od towarów i usług i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania temu Sądowi.

1.2 Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynikało, że skarżąca Gmina J. w złożonym wniosku wskazała, iż występuje w charakterze inwestora modernizacji położonego na jej terenie targowiska. Formalnie inwestycja została rozpoczęta 12 sierpnia 2013 r. (data rozstrzygnięcia przetargu), ale wcześniej prowadzone były prace projektowe i skarżąca otrzymała z tego tytułu faktury zakupowe (fakturę z 15 marca 2012 r. związaną z pracami projektowymi otrzymała 19 marca 2012 r.) Planowany termin oddania targowiska do użytkowania to 30 kwietnia 2014 r. Skarżąca wskazała, że targowisko jest jej własnością i stanowi jej środek trwały. Administrowanie nim powierzone zostało gminnej jednostce budżetowej "Administracja i Obsługa", będącej odrębnym podatnikiem VAT czynnym. Jednostka ta administrowała targowiskiem od jej utworzenia w 2010 r. i taki stan trwa do chwili obecnej. Po zakończeniu inwestycji jednostka będzie nadal występować w roli administratora targowiska, odpowiedzialnego m.in. za zarządzanie i dbanie o przestrzeganie regulaminu. Będzie też (jak dotychczas) odpowiedzialna za pobór opłaty targowej oraz opłat za rezerwację miejsc na targowisku. Opłata targowa jest pobierana zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 95 poz. 613 ze zm.), dalej: ustawy p.o.l. W przypadku opłat rezerwacyjnych podstawą ich poboru jest zaś podpisywana przez jednostkę budżetową umowa cywilnoprawna zawierana z handlarzami zainteresowanymi rezerwacją miejsca targowego. W praktyce mogą wystąpić okresy, w których opłata taka nie będzie pobierana, gdyż rezerwacja miejsc nie jest obowiązkowa (w braku rezerwacji sprzedawcy zajmują miejsca aktualnie dostępne). Skarżąca podniosła, że Rada Miejska w J. planuje we wrześniu lub październiku 2013 r. wprowadzić zmiany do uchwał w sprawie uchwalenia Regulaminu Porządkowego Targowicy Miejskiej w J. oraz w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą "Administracja i Obsługa" i nadania statutu jednostce. Ich celem jest określenie charakteru działań jednostki budżetowej przez wyraźne wskazanie, że administrując targowiskiem jednostka podejmuje działania w imieniu i na rzecz skarżącej. Faktury będą ujmowane w rejestrach sprzedaży skarżącej, a obrót wraz z należnym podatkiem od towarów i usług skarżąca będzie wykazywała w deklaracjach VAT-7. Działania te nie spowodują zmiany w sposobie funkcjonowania targowiska. Nadal będzie ono służyć do prowadzenia handlu lokalnego, nie zostanie przekazane innemu podmiotowi, pozostanie własnością skarżącej i dalej będzie stanowić jej środek trwały. Jednostka budżetowa będzie nadal administrowała targowiskiem wypełniając wyznaczone jej przez skarżącą zadania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00