Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 maja 2015 r., sygn. VI SA/Wa 4261/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędziowie Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant ref. staż. Łukasz Kawalec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2015 r. sprawy ze skargi R. H. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (w skrócie: GITD) decyzją z dnia [...] października 2014 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania R. H. (dalej: strona, skarżący), utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie: [...]WITD) z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...] o nałożeniu na stronę kary pieniężnej w wysokości 5.000 zł z tytułu wykonywania przejazdu pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia kategorii IV.
Do wydania powyższej decyzji doszło w oparciu o następujące ustalenia:
W dniu [...] maja 2014 r. w R. na drodze krajowej nr [...] o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 t inspektorzy inspekcji drogowej zatrzymali do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika marki R. o nr rejestracyjnym [...] z naczepą marki T. o nr rejestracyjnym [...] kierowany przez D. D. Pojazdem na trasie [...] przewożony był ładunek opakowań szklanych. Przejazd wykonywany był w imieniu przedsiębiorcy R. H. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą R..
W toku kontroli po odjęciu 2% tolerancji zaokrąglonego w górę do 0,1 t, stwierdzono, że nacisk osi napędowej wyniósł 8,55 t. Ważenia dokonano na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku przy użyciu przenośnych wag do pomiarów statycznych SAW 10C/II o nr [...] i [...].
Jednocześnie ustalono, że wykonywany przewóz stanowił przejazd po drodze publicznej pojazdem nienormatywnym o parametrach przewidzianych dla zezwolenia kategorii IV. W toku kontroli kierujący pojazdem nie okazał wymaganego zezwolenia. Ustalenia kontroli zawarto w protokole kontroli z dnia [...] maja 2014 r., nr [...], podpisanym bez zastrzeżeń przez kierowcę.