Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 maja 2015 r., sygn. II SA/Go 252/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.) Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2015 r. sprawy ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej nr [...] z dnia [...] r., II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] stycznia 2015 r. M.K. wystąpiła do Ośrodka Pomocy Społecznej z prośbą o pomoc na zakup żywności. W toku przeprowadzonego [...] stycznia 2015 r. wywiadu środowiskowego ustalono, iż sytuacja wnioskodawczyni uległa zmianie bowiem aktualnie prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe gdyż od ok. 1,5 miesiąca mąż z nią nie zamieszkuje i nie udziela jej pomocy, a nawet nie ma ona wiedzy gdzie przebywa. Z dziećmi utrzymuje sporadycznie kontakt telefoniczny. Strona utrzymuje się z renty rodzinnej w kwocie 728,45 oraz korzysta z dodatku mieszkaniowego w wysokości 186, 48 zł. Rodzina dotychczas korzystała z pomocy społecznej ( zasiłek celowy na zakup żywności 200 zł od października do grudnia 2014 r. ) ponieważ mąż strony był bezrobotny i nie miał prawa do zasiłku. Strona zadeklarowała ponoszenie wydatków na czynsz w wysokości 470 zł, na energię elektryczną 120 zł i na gaz 60 zł co dwa miesiące oraz telewizję 100 zł.
Decyzją z dnia [...] lutego 2015r. nr [...], działający z upoważnienia Burmistrza, Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej, powołując się na przepis art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej odmówił M.K. przyznania zasiłku celowego na zakup żywności.
W uzasadnieniu wskazał, iż dochód strony ( obejmujący rentę rodzinną 728,45 zł i dodatek mieszkaniowy 186,48 zł) wynoszący 914,93 zł przekracza kryterium dochodowe ustalone dla osoby samotnie gospodarującej ( 542 zł ), co uniemożliwia przyznanie jej zasiłku celowego na podstawie art. 39 ustawy o pomocy społecznej. Stwierdził też, że analiza dokumentacji wskazuje, iż potrzeba zgłoszona przez stronę "nie może być uznana za zdarzenie szczególne, nietypowe i niemożliwe do przewidzenia, które uprawniałoby do rozpoznania wniosku o przepis art. 41 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej tj. przyznania pomocy w formie specjalnej". Powołał się na ograniczone możliwości finansowe Ośrodka wynikające z faktu dysponowania w 2015 r. na zasiłki celowe kwotą 160 887 zł, co w przeliczeniu na liczbę korzystających z pomocy osób i rodzin ( ok. 370 ) powoduje, że średnio na jedną rodzinę lub osobę w bieżącym roku może być przeznaczona kwota 435 zł. Podkreślił, iż uzyskiwany dochód przekracza wskazane kryterium, nadto w odniesieniu do strony nie występują powody przyznania pomocy wymienione w pkt od 2 do 15 art. 7 ustawy o pomocy społecznej, jak też strona nie wskazała żadnego zdarzenia szczególnego uprawniającego do specjalnej pomocy na podstawie art. 41 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej. Organ stwierdził, że strona z uwagi na przekroczenie dochodu nie kwalifikuje się także do przyznania pomocy na zakup posiłku lub żywności w ramach programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" w odniesieniu do którego uchwałą Nr XLVII/356/14 Rady Miejskiej z dnia 21 lutego 2014 r., podwyższono do 150 % kryterium dochodowe o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej tj. do 813 zł na osobę samotnie gospodarującą.