Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 maja 2015 r., sygn. I SA/Gl 1158/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Randak (spr.), Sędziowie WSA Dorota Kozłowska, Bożena Suleja, Protokolant Paulina Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2015 r. sprawy ze skargi A S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. (dalej także w skrócie: "Kolegium", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 17, 18, 21 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 856), art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849; dalej w skrócie: "u.p.o.l.") oraz art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (obecnie Dz. U. z 2015 r., poz. 613.; dalej w skrócie: "O.p."), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta U. z dnia [...] nr [...] określającą A S.A. z siedzibą w W. (dalej w skrócie: "Spółka", "A S.A.", "Skarżąca") wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2009 r. w kwocie [...] zł.

Wskazana wyżej, zaskarżona obecnie decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym.

Wnioskiem z dnia 24 października 2013r. pełnomocnik A S.A. zwrócił się o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości, m.in. za 2009 r. w kwocie [...] zł. W uzasadnieniu podważono zasadność uiszczenia podatku od nieruchomości za budowlę drogi o numerze inwentarzowym [...] stanowiącej - w ocenie pełnomocnika Spółki - drogę będącą ulicą położoną w ciągu dróg publicznych. Pełnomocnik wskazał, iż drogi takie przejmują status drogi publicznej, na mocy art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260 ze zm.; dalej w skrócie: "u.d.p."), który ustanowił rozszerzenie pojęcia drogi publicznej na ulice leżące w jej ciągu. W konsekwencji uzyskania takiego statusu droga będąca przedmiotem korekty nabyła status drogi publicznej i powinna podlegać tym samym ustawowemu zwolnieniu od podatku od nieruchomości na mocy art. 2 ust. 3 pkt 4 u.p.o.l. W ocenie pełnomocnika ulica ta jest powszechnie dostępna i wykorzystywana przez nieograniczoną liczbę osób i nie może być przez Spółkę wykorzystywana w inny sposób. Brak elementów wymaganych do ustalenia posiadania przez A S.A., zarówno w zakresie "corpus", jak i "animus", gdyż Spółka nie sprawuje faktycznego władztwa nad tą nieruchomością i nie przejawia woli do jej posiadania, na co wskazuje brak utrzymywania tej drogi a także jej powszechna dostępność.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00