Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 maja 2015 r., sygn. III SA/Gl 385/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Protokolant Izabela Maj- Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 maja 2015 r. przy udziale - sprawy ze skargi I.W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] , powołując się na art. 233 § 1 pkt 1, art. 72 § 1 pkt 1, art. 7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r,, nr 8, poz. 60 ze zm., w skrócie O.p.), art. 4.ust. 1 pkt 5, art. 62 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r o podatku akcyzowym (Dz. U.nr 29, poz. 257 ze zm. dalej określanej skrótem u.p.a.) Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w R. z dnia [...] r. nr [...] , odmawiająca I. W. stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego wpłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych, dla których obowiązek podatkowy powstał w dniu [...] r. w wysokości [...] zł.
Decyzję wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Wnioskiem z dnia 17 grudnia 2010 r. (20 grudnia 2010 r. data wpływu do organu) podatniczka, reprezentowana przez pełnomocnika, powołując się m. in na art. 72 § 1, art. 78 § 1, art. 79 §2 pkt 2a O.p. wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie [...]zł. na podstawie korekty deklaracji AKC-U nr [...] z dnia [...] r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 81, dla których obowiązek podatkowy powstał 15 czerwca 2007 r. oraz zwrot nadpłaconego podatku.
Uzasadniając swoje żądanie podatniczka podniosła, że w latach 2007- 2010 nabywała wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe, od zakupu których uiszczała podatek akcyzowy, jej zdaniem nienależnie. Bowiem ustawa o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r. uznająca oleje smarowe wykorzystywane do innych celów niż paliwo silnikowe lub opałowe, za wyroby akcyzowe niezharmonizowane, czyniła to odmiennie, a zarazem sprzecznie z przepisami Dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. EU L nr 283, ze zm., dalej Dyrektywa Energetyczna). Produkty energetyczne jakimi są oleje mineralne objęte kodem CN 2710 są wyrobami zharmonizowanymi i podlegają akcyzie w ramach zharmonizowanego systemu określonego przepisami wspólnotowymi, jeśli są wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub paliwa do ogrzewania. Skoro prawo wspólnotowe wyłącza z opodatkowania podatkiem akcyzowym oleje smarowe ze względu na ich przeznaczenie, to tym samym brak jest podstaw do traktowania ich jako wyroby zharmonizowane podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zatem regulacja krajowa pozostawała w sprzeczności z prawem wspólnotowym (art. 3 ust. 3 Dyrektywy Rady nr 95/12/EWG z 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu i kontrolowania, Dz. Urz. L 76 ze zm., Dyrektywa Horyzontalna oraz art. 23 ust. 1, art. 25 i art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską). Również niezgodne z prawem wspólnotowym były akty wykonawcze do ustawy, określające warunki jakie musiał spełnić podatnik nabywający oleje smarowe, oznaczone kodem PKWiU 23.20.18 i CN 2710 19 71 - 2710 19 99, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego odpowiednio w § 13 ust. 1 pkt 5 w związku z § 13 ust. 2a -2d rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tj. Dz. U. z 2006 r., nr 72, poz. 500) i powtórzone w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32, poz.228).