Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. II SA/Łd 213/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Protokolant Specjalista Aleksandra Błaszczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi D. I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej w związku z ustalonym prawem do świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę. LS
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...], nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071 ze zm.) - w skrócie: "K.p.a.", art. 24 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2009r. nr 175, poz. 1362 ze zm.) - powoływanej także jako: "u.p.s.", po rozpatrzeniu odwołania D. I. utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta O. z dnia [...], nr [...], o odmowie przyznania pomocy finansowej, w związku z ustalonym na dzień złożenia wniosku prawem do świadczenia pielęgnacyjnego za okres od kwietnia do czerwca 2012r. realizowanej w ramach rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wskazało, że w odwołaniu od ww. decyzji organu I instancji D. I. podniosła zarzut naruszenia art. 40 § 1 i 2 K.p.a., gdyż decyzja nie zawiera oznaczenia strony rzeczywiście występującej w sprawie. Zdaniem odwołującej decyzja organu I instancji zawiera wiele błędów językowych oraz wadliwe oznaczenie podstawy prawnej. W sentencji decyzji jest bowiem wskazane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011r., zaś w jej uzasadnieniu rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 maja 2012r., które narusza konstytucyjną zasadę równości. Przyjęta przez organ I instancji wykładnia przepisów prowadzi do dyskryminacji dorosłych osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, których sytuacja prawna jest taka sama jak w przypadku niepełnosprawnych dzieci i ich opiekunów. Dodatkowo wskazano, że decyzja organu I instancji narusza art. 69 Konstytucji RP, bowiem na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 2011r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu wspierania osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne pomoc przysługiwała wszystkim osobom uprawnionym w listopadzie i grudniu 2011 r. do świadczenia pielęgnacyjnego.