Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Lu 1136/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędzia WSA Grzegorz Wałejko, Protokolant Referent Paulina Nagajek, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi M. S. na akt Starosty z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu I. uchyla zaskarżony akt; II. uznaje obowiązek Starosty dokonania na rzecz M. S. zwrotu 425 zł (czterysta dwadzieścia pięć złotych), stanowiącej część opłaty uiszczonej za wydanie karty pojazdu seria i numer [...] dotyczącej samochodu osobowego Opel Vectra o numerze rejestracyjnym [...]; III. zasądza od Starosty na rzecz M. S. kwotę 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] sierpnia 2014 r. M. S. wystąpił do Starosty L. z wnioskiem o zwrot nadpłaty kwoty 425 zł tytułem opłaty za wydanie karty pojazdu nr [...], dotyczącej pojazdu marki Opel Vectra o nr rej. [...].

Pismem z dnia [...] września 2014 r., znak: [...], Starosta L. odmówił zwrotu kwoty 425 zł. Organ wskazał, że opłata została pobrana na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz.U. z 2003 r., Nr 137, poz. 1310 ze zm.), dalej: Rozporządzenie, które w świetle art. 87 Konstytucji RP stanowi źródło prawa i wiąże organ. Zdaniem organu w polskim systemie prawnym nie przyjęto koncepcji nieważności normy prawnej uznanej za niezgodną z Konstytucją lub ustawą, dlatego akty i orzeczenia podjęte na podstawie takiej normy nie podlegają automatycznemu anulowaniu. W niniejszej sprawie akt normatywny niezgodny z Konstytucją przez pewien czas obowiązywał. Orzeczenie stwierdzające niezgodność określonego przepisu z Konstytucją wywiera skutki prawne najwcześniej od dnia jego ogłoszenia. Oznacza to, że orzeczenie nie ma mocy wstecznej, nie odnosi się do kwestii obowiązywania tego przepisu w okresie od dnia jego wejścia w życie do dnia ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego lub do dnia wskazanego przez Trybunał jako daty utraty mocy obowiązującej tego aktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00