Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 13 kwietnia 2015 r., sygn. II SA/Bk 1229/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk (spr.), Protokolant Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. w W. na czynność Prezydenta Miasta B. z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części kwoty z tytułu opłaty za wydanie karty pojazdu 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności oraz stwierdza, że skarżącemu P. sp. z o.o. w W. przysługuje uprawnienie do zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu o numerze rejestracyjnym [...] w kwocie 425 (czterysta dwadzieścia pięć) złotych; 2. zasądza od Prezydenta Miasta B. na rzecz skarżącego P. sp. z o.o. w W. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarżąca P. sp. z o.o. w W. uiściła na rzecz Urzędu Miejskiego w B. w dniu [...].07.2005r. kwotę 500 złotych tytułem opłaty za wydanie karty pojazdu dla pojazdu marki D. zarejestrowanego pod numerem [...]. Obowiązek uiszczenia w/w opłaty za wydanie karty pojazdu wynikał z treści par. 1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28.07.2003r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu.
W dniu [...] czerwca 2014r. wpłynął do Urzędu Miejskiego w B. wniosek skarżącej P. sp. z o.o. w W. o zwrot nadpłaconej kwoty za wydanie między innymi opisanej wyżej karty pojazdu wydanej dla pojazdu marki D. o numerze rej. [...]. W uzasadnieniu wniosku podane zostało, że wyrokiem z dnia 17.01.2006r. sygn. U 6/04 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że par. 1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28.07.2003r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nawiązując do treści uzasadnienia wyroku Trybunału i treści orzeczeń sądów administracyjnych, wnioskodawca wskazał, że rozporządzenie ustaliło opłatę w wysokości przewyższającej faktyczne koszty wytworzenia karty pojazdu, wprowadzając daninę publiczną aktem podustawowym, co uzasadnia żądanie zwrotu nadpłaconej części tej opłaty ponad rzeczywiste koszty wytworzenia karty pojazdu.