Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 13 kwietnia 2015 r., sygn. II SA/Bk 1215/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.),, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk, Protokolant Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi P. L. sp. z o.o. w W. na czynność Prezydenta Miasta B. z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części kwoty z tytułu opłaty za wydanie karty pojazdu 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności oraz stwierdza, że skarżącemu P. L. sp. z o.o. w W. przysługuje uprawnienie do zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu o numerze rejestracyjnym [...] w kwocie 425 (czterysta dwadzieścia pięć) złotych; 2. zasądza od Prezydenta Miasta B. na rzecz skarżącego P. L. sp. z o.o. w W. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.
Skarżąca P. sp. z o.o. w W. (dalej jako skarżąca) uiściła na rzecz Urzędu Miejskiego w B. w dniu [...] lutego 2005 r. kwotę 500 złotych tytułem opłaty za wydanie karty pojazdu dla pojazdu marki S. zarejestrowanego pod numerem [...]. Obowiązek uiszczenia ww. opłaty za wydanie karty pojazdu wynikał z treści § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu.
W dniu [...] czerwca 2014r. wpłynął do Urzędu Miejskiego w B. wniosek skarżącej o zwrot nadpłaconej kwoty za wydanie wyżej opisanej karty pojazdu. W uzasadnieniu wniosku podane zostało, że wyrokiem z dnia 17 stycznia 2006 r., U 6/04 TK orzekł, że § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP. Nawiązując do treści uzasadnienia wyroku Trybunału i treści orzeczeń sądów administracyjnych, skarżąca wskazała, że rozporządzenie ustaliło opłatę w wysokości przewyższającej faktyczne koszty wytworzenia karty pojazdu, wprowadzając daninę publiczną aktem podustawowym, co uzasadnia żądanie zwrotu nadpłaconej części tej opłaty ponad rzeczywiste koszty wytworzenia karty pojazdu.