Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 marca 2015 r., sygn. III SA/Wr 578/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), Małgorzata Malinowska-Grakowicz, , Protokolant Z-ca Kierownika Sekretariatu Wydziału III Halina Rosłan, , po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 12 marca 2015 r. sprawy ze skargi P. P. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia [...] października 2012 r. Nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną uchwałą Nr [...] Rada Miejska w K. w dniu [...] października 2012 r. stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego - skarżącego P. P. W podstawie prawnej wskazano przepis art. 190 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2010 r. Nr 176 poz. 1190; zwana dalej "Ordynacją wyborczą") w związku z art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Przepisy wprowadzające ustawę Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21, poz. 113). Jak wynika z protokołu posiedzenia Rady, na której uchwałę tę podjęto - powodem stwierdzenia wygaśnięcia mandatu było otrzymanie potwierdzonej informacji o umorzeniu względem skarżącego radnego postępowania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.

Na tę uchwałę radny wywiódł skargę zarzucając w pierwszym rzędzie podjęcie uchwały na podstawie nieobowiązujących przepisów albowiem w przeświadczeniu skarżącego Ordynacja wyborcza utraciła moc obowiązującą z dniem 1 sierpnia 2011r., zaś art. 16 ust. 3 przepisów wprowadzających ustawę - Kodeks Wyborczy - dotyczy wyłącznie nowych, przedterminowych i uzupełniających wyborów organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzanych w trakcie kadencji, w czasie której Kodeks Wyborczy wszedł w życie, co oznacza, iż Ordynacja wyborcza nie może mieć zastosowania w sprawach dotyczących utraty prawa wybieralności radnych. Tekst zatem poprzednio obowiązującej ustawy - Ordynacji wyborczej - należy stosować tylko w przypadku nowych wyborów, przedterminowych wyborów lub wyborów uzupełniających. W pozostałych przypadkach należy stosować ustawę nową, czyli Kodeks wyborczy, zgodnie z zasadą bezpośredniego działania prawa nowego. Zdaniem skarżącego, skoro z dniem 1 sierpnia 2011 r. przestała obowiązywać dotychczasowa regulacja Ordynacji wyborczej, zatem należy przyjąć, że zaskarżona uchwała jest sprzeczna z prawem, co winno skutkować stwierdzeniem jej nieważności przez Sąd. Kodeks wyborczy bowiem nie zawiera przepisu stanowiącego odpowiednik art. 7 ust. 2 pkt Ordynacji wyborczej, zgodnie z którym nie mają prawa wybieralności osoby wobec których wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego. Oceny tej nie zmienia treść wyroków NSA z dnia 25.04.2012 r. (II OSK 304/12) oraz z dnia 19.06.2012 r. (II OSK 1305/12), w których Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że do zmian w składach rad gmin, rad powiatów i sejmików województw kadencji 2010-2014 mają nadal zastosowanie przepisy Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Wyroki NSA nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego i wiążą jedynie w sprawach, w których zostały wydane, a nadto stan faktyczny w obu przytoczonych sprawach był odmienny od stanu faktycznego niniejszej sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00