Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 31 marca 2015 r., sygn. II SA/Ol 855/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 marca 2015r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie wymierzenia podwyższonej opłaty za magazynowanie odpadów 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2/ zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego D. K. kwotę 167 zł (sto sześćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; 3/ orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" wydaną z upoważnienia Marszałka Województwa W.-M. przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa W.-M. w O. - na podstawie art. 281 ust. 1, art. 288 ust. 1, art. 293 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm., dalej jako: p.o.ś.), obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2010 (M.P. z 2009r., Nr 57, poz. 780), art. 53 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm., dalej jako: o.p.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 267,dalej jako: kpa) - wymierzono D. K. opłatę podwyższoną za magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania za I półrocze 2010 r. w kwocie 4151 zł oraz zobowiązano do wpłaty powyższej kwoty wraz z odsetkami w wysokości jak od zaległości podatkowych liczonymi od dnia 3 sierpnia 2010r. na rachunek Urzędu Marszałkowskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. W uzasadnieniu decyzji podano, że pismem z dnia "[...]" Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w O. Delegatura w E. (dalej jako: WIOŚ) poinformował, iż 30 maja 2012r. oraz 6 i 13 września 2012 r. przeprowadzono kontrolę na terenie działek "[...]","[...]","[...]","[...]","[...]" i "[...]" obręb M., gmina M., należących do D. K. w związku z wykryciem nielegalnie prowadzonej działalności gospodarczej. Podczas kontroli stwierdzono magazynowanie od około 4 lat odpadów w postaci zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także elementów pochodzących z demontażu pojazdów, jak np. rury wydechowe, zderzaki, plastikowe elementy budowy pojazdu, akumulatory, przewody elektryczne. W związku z tym zostało wszczęte postępowanie w celu wymierzenia opłaty podwyższonej za magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania lub składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym. Wójt Gminy M. decyzją z dnia "[...]" nakazał D. K. usunąć odpady. W dniu "[...]" organ ten został poinformowany o ich usunięciu i przekazano mu dokumenty potwierdzające ten fakt. Wskazano, że z kart przekazania odpadów wynika, że strona usunęła 1,065 Mg odpadu żelaza i stali (17 04 05), 0,42 Mg baterii i akumulatorów ołowiowych (16 06 01), 2,2 Mg zużytych opon (16 01 03), 0,2 Mg tworzyw sztucznych (16 01 19) oraz 0,9 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (20 03 01) i 0,8 Mg innych niewymienionych elementów (16 01 22). Po zwróceniu się do zobowiązanego o zweryfikowanie danych zawartych w zgromadzonej dokumentacji oraz o potwierdzenie okresu, w którym odpady były magazynowane, strona wyjaśniła, że w latach 2009-2012 na terenie działek w obrębie M., gmina M. nie były magazynowane odpady, a zgromadzone przedmioty stanowiły majątek własny. Podniesiono, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202 ze zm.) demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być przeprowadzony wyłącznie w stacjach demontażu. Ponadto w związku z tym, iż na terenie stacji demontażu następuje wstępne przetwarzanie odpadu w postaci zużytego pojazdu, którego efektem jest wytwarzanie nowych rodzajów odpadów, wymagana jest decyzja z zakresu gospodarki odpadami - pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz z elementami zezwolenia na odzysk odpadów, które określa miejsce magazynowania odpadów. Strona w okresie, w którym korzystała ze środowiska, nie posiadała stosownego pozwolenia. Magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania traktowane jest jako składowanie odpadów bez wymaganej decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska (art. 293 ust. 2 p.o.ś.). Za składowanie odpadów bez uzyskania takiej decyzji podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania. W ocenie organu D.K. w okresie korzystania ze środowiska nie posiadał pozwolenia na magazynowanie odpadów, a zatem zasadne było wymierzenie mu w drodze decyzji opłaty podwyższonej. Analizując zebrany w sprawie materiał dowodowy, organ uznał zarzuty podnoszone przez stronę za bezzasadne. Wskazano, że na przedmiotowych działkach magazynowane były odpady. W związku z tym, iż strona nie przedłożyła wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat organ, zgodnie z art. 288 ust. 1 pkt 1 p.o.ś., wymierzył opłatę na podstawie własnych ustaleń i wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Podano, że przy wymierzaniu opłaty podwyższonej za magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania organ oparł się na ilościach odpadów wynikających z kart przekazania odpadu, które strona przesłała WIOŚ oraz Urzędowi Gminy w M., natomiast za czas składowania odpadów przyjęto okres 4 lat, co wynika z protokołu kontroli WIOŚ, w którym strona oświadczyła, że działalność polegającą na skupowaniu pojazdów powypadkowych i niekompletnych, demontażu przedmiotów wyposażenia i części do ponownego użycia, usuwanie z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, mechanice samochodowej oraz sprzedaży części do ponownego użycia prowadzi od około 4 lat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00