Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 lutego 2015 r., sygn. II SA/Op 625/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk - spr. Sędzia NSA Gerard Czech Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 lutego 2015 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 października 2014 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 27 czerwca 2014 r., nr [...], Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Kielcach, działając na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1414, z późn. zm.), zwanej dalej u.t.d., nałożył na B. K., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: A w [...], [...], karę pieniężną w wysokości 500 zł - wg. załącznika nr 3, lp. 6.3.12. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, że kara ta została nałożona z tytułu naruszenia obowiązku wczytywania danych urządzenia rejestrującego. Okoliczność ta została stwierdzona przez organ podczas kontroli drogowej pojazdu składającego się z pojazdu ciężarowego marki MAN o nr rej. [...], przeprowadzonej w dniu 9 czerwca 2014 r., na drodze krajowej w miejscowości [...]. Zatrzymanym pojazdem kierował kierowca G. K., realizujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy dla przedsiębiorcy B. K. Przeprowadzona podczas kontroli (w dniu 9 czerwca 2014 r.) analiza danych podstawowych z tachografu cyfrowego zainstalowanego w ww. pojeździe wykazała, iż ostatni odczyt danych tachografu cyfrowego był przeprowadzony w dniu 8 marca 2014 r., czyli 93 dni przed kontrolą. Organ przywołując przepisy - art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006), § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych (Dz. U. nr 159, poz. 1128, z późn. zm.), art. 1 ust. 1 - 4 rozporządzenia Komisji UE nr 581/2012 z dnia 1 lipca 2012 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców (D. Urz. UE L 168/16 z 2.7.2010) - wskazał, iż maksymalny okres na wczytywanie odpowiednich danych nie przekracza 90 dni w przypadku danych z jednostki pojazdowej. Strona niniejszego postępowania ten okres maksymalny przekroczyła. Brak zachowania terminu w realizacji powyższego obowiązku musiało skutkować nałożeniem kary w wysokości ustawowej, tj. 500 zł (zał. nr 3 lp. 6.3.12.). Organ odniósł się także do złożonych przez stronę wyjaśnień w sprawie z dnia 26 czerwca 2014 r., a w szczególności do załączonej (jedynie) kserokopii umowy użyczenia pojazdu D. K., w okresie od 8 - 15 marca 2014 r. W tej materii organ nawiązał także do przesłuchania kierowcy w charakterze świadka, który jest zatrudniony przez stronę, i który w ww. okresie kierował pojazdem, co potwierdzają m.in. zapisy na karcie kierowcy. Organ dodał, że w powyższym okresie - w okresie trwania umowy - przedsiębiorstwo B. K. świadczyło usługi transportowe, zatem to właśnie na przedsiębiorcy ciążył obowiązek wczytania danych urządzenia rejestrującego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00