Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. II SA/Ol 1306/14
Dnia 26 lutego 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Hanna Raszkowska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2015 roku sprawy ze skargi A. J. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie projektu budowlanego zamiennego 1/ uchyla zaskarżoną decyzję; 2/ zasądza Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej A. J. kwotę 740 złotych (słownie: siedemset czterdzieści) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; 3/ orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 10 października 2014r. W. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w O. ( dalej jako WINB w Olsztynie ), na podstawie art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2013r., poz. 267 j.t. ze zm. - dalej jako k.p.a.) i art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2013r., poz. 1409 ze zm. - dalej jako Prawo budowlane ), po rozpatrzeniu odwołania r. pr. "[...]" pełnomocnika "[...]", uchylił decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta "[...]" ( dalej jako PINB w "[...]") z dnia 19 sierpnia 2014 r. nakładającą na właścicieli budynku mieszkalnego, jednorodzinnego zlokalizowanego na działce nr "[...]"przy ul. "[...]"obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego uwzględniającego zmiany wynikające z wykonanych robót budowlanych związanych z budową części budynku mieszkalnego i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji.
Decyzja zapadłą na tle poniższego stanu faktycznego.
PINB w "[...]"decyzją z dnia 23 marca 2009 r., na podstawie art. 54 i art. 57 Prawa budowlanego, wniósł sprzeciw w zakresie przyjęcia zawiadomienia inwestora J.Ch. o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego o dwóch lokalach mieszkalnych na działce "[...]". W ocenie PINB w "[...]"wykonane roboty budowlane miały charakter istotnych odstępstw względem warunków pozwolenia na budowę, gdyż dotyczyły zmiany ukształtowania i zagospodarowania terenu wokół l budynku poprzez obniżenie poziomu terenu przy elewacji tylnej budynku oraz wzdłuż elewacji szczytowych, co doprowadziło do powstania dodatkowej kondygnacji nadziemnej, co z kolei pozostaje w sprzeczności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tereny usytuowania wspomnianego budynku mieszkalnego oraz na zmianie rzędnej posadowienia budynku.