Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 lutego 2015 r., sygn. I SA/Lu 819/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka, Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca),, WSA Andrzej Niezgoda, Protokolant Referent Ewelina Piskorek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 4 lutego 2015 r. sprawy ze skargi R. E. I. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółki komandytowo-akcyjnej na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za styczeń 2013 r. - oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej (dalej jako organ), po rozpatrzeniu odwołania A. (dalej: spółka, strona, skarżąca) od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] maja 2014 r., określającej zobowiązanie w podatku akcyzowym za styczeń 2013 r., utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że Naczelnik Urzędu Celnego, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego wobec spółki, decyzją z dnia [...] maja 2014 r. określił zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2013 r. w kwocie 1.221 zł. Organ pierwszej instancji nie zgodził się z korektą deklaracji w zakresie podatku akcyzowego, jaką złożyła spółka, o statusie następcy prawnego firmy B. P., w której powołała się na zwolnienie paliwa lotniczego od akcyzy i wykazała brak podatku akcyzowego do zapłaty.
W odwołaniu od decyzji organu pierwszej instancji spółka zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez uznanie, iż art. 32 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm. - dalej jako u.p.a.) przewiduje zwolnienie od akcyzy paliwa lotniczego tylko w sytuacji, gdy dokonywany statkiem powietrznym transport służy bezpośrednio świadczeniu odpłatnych usług lotniczych, podczas gdy wykładnia językowa, celowościowa i funkcjonalna temu przeczy.
Rozpatrując odwołanie organ ustalił, że w miesiącu styczniu 2013 r. 670 litrów paliwa lotniczego zostało zużyte do lotów związanych z działalnością gospodarczą, a w jej ramach do realizowania budowy obiektów handlowych i wynajmowania powierzchni handlowych, przy braku certyfikatu i koncesji do wykonywania przewozów lotniczych. Zatem wymieniona ilość paliwa lotniczego nie została wykorzystana w celu świadczenia usług przewozu osób czy ładunków transportem lotniczym. Przeloty do miast wykazanych w ewidencji związane były przede wszystkim z analizą działek pod nowe inwestycje, nadzorowaniem i kontrolowaniem obiektów już funkcjonujących oraz spotkaniami z działem inwestycyjnym firmy mieszczącym się w Gdańsku.