Wyrok WSA w Lublinie z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. III SA/Lu 647/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Wałejko (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Drwal, Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Protokolant Referent Paulina Nagajek, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 lutego 2015 r. sprawy ze skarg Wojewody Lubelskiego i Prokuratora Rejonowego w Lubartowie na uchwałę Rady Gminy Ostrówek z dnia 29 marca 2003 r. nr V/25/2003 w sprawie Statutu Gminy Ostrówek I. stwierdza nieważność uchwały nr V/25/2003 Rady Gminy Ostrówek z dnia 29 marca 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Ostrówek w części obejmującej § 11 ust. 1 i 2, § 23, § 27 ust. 2 w zakresie dotyczącym Sekretarza i Skarbnika Gminy, § 27 ust. 3, § 54, § 76 ust. 1 i 2 , § 79, § 80, § 101 ust. 5, § 104 ust. 2, § 120 w zakresie sformułowania "po ich formalnym przyjęciu" oraz § 123; II. określa, że zaskarżona uchwała w części objętej stwierdzeniem nieważności nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 29 marca 2003 r. Nr [...] Rada Gminy [...] uchwaliła Statut Gminy [...].
Na powyższą uchwałę Wojewoda [...] złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, wnosząc o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 11 ust. 1 i 2, § 23, § 27 ust. 2 w brzmieniu "oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy" § 27 ust. 3, § 54, § 76 ust. 1 i 2, § 79, § 80, § 101 ust. 5, § 104 ust. 2, § 120 w brzmieniu: "po ich formalnym przyjęciu" oraz § 123 uchwały.
Wojewoda wskazał, że według § 11 ust. 1 Statutu Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady na zaproszenie, a zgodnie z § 11 ust. 2 Statutu Przewodniczący Rady obowiązany jest zapraszać przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy na sesje Rady Gminy o proponowanym porządku obrad dotyczącym uchwalenia budżetu gminy i istotnych zagadnieniach dotyczących wsi i jej mieszkańców.
W ocenie Wojewody [...] przytoczone postanowienia Statutu stanowią niedopuszczalną modyfikację art. 37a ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), dalej powoływanej także jako "u.s.g." lub "ustawa". Zgodnie z treścią tego przepisu, obowiązującego w dacie podjęcia przedmiotowej uchwały, przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy. W świetle przepisu ustawowego, od swobodnego uznania przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej zależy, czy weźmie on udział w posiedzeniu rady gminy, czy też nie będzie w nim uczestniczył. Ustawa wprowadza bowiem uprawnienie przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do uczestniczenia w sesjach rady gminy, nie zaś obowiązek. Rada Gminy nie może zatem przekształcać mocą postanowień statutowych ustawowego uprawnienia określonych podmiotów w ich obowiązek prawny. Z kolei § 11 ust. 2 Statutu wprowadza nieuprawnione ograniczenie obowiązku zawiadamiania o sesjach Rady Gminy. Zgodnie bowiem z regulacją statutową obowiązek ten dotyczy jedynie sesji, których porządek obrad dotyczy uchwalenia budżetu gminy i istotnych zagadnień dotyczących wsi i jej mieszkańców, podczas gdy ustawa stanowi, że przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.