Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 3 lutego 2015 r., sygn. III SA/Kr 1153/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak - Molczyk (spr.) Sędziowie WSA Wojciech Jakimowicz WSA Maria Zawadzka Protokolant Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2015 r. sprawy ze skargi A. D. - R., A. D., K. R. - wspólnicy Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w K s.c. na decyzję Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej skargę oddala.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją nr [...] z dnia 16 maja 2014 r. Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.; dalej: k.p.a.) oraz art. 154 ust. 6 w związku z art. 107 ust. 5 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm., dalej: "ustawa"), utrzymał w mocy swoją decyzję nr [...] z dnia [...] 2014 r. w przedmiocie oddalenia odwołania od rozstrzygnięcia postępowania nr [...], złożonego przez A. D. R., A. D. i K. R. - wspólników Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w K Spółki Cywilnej.

Powyższe rozstrzygnięcia zapadły w następujących okolicznościach: w dniu 3 lutego 2014 r. Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia ogłosił postępowanie nr [...] prowadzone w trybie konkursu ofert, poprzedzające zawarcie umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej na obszarze zabezpieczenia do 50 000 osób - ryczałt miesięczny na obszarze: [...] K, [...] K, [...] K, [...] Ł, [...] M, [...] M, [...] M. Okres obowiązywania umów został określony na czas od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca 2019 r. W ogłoszeniu podano odesłania do przepisów określających zasady i tryb postępowania konkursowego. W postępowaniu tym oferty złożyli: A. D. R., A. D. i K. R. - wspólnicy Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w K Spółki Cywilnej (dalej: strona skarżąca), Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Szpital [...] w K oraz Samodzielny Publiczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej w M. Dokonując analizy merytorycznej złożonych ofert, komisja konkursowa stwierdziła, że strona skarżąca złożyła w formularzu oferty (cz. VIII) oświadczenia nieznajdujące potwierdzenia w stanie faktycznym. Oświadczenia te obejmowały odpowiedzi na pytania nr 1.5.4.2 ("czy w wyniku ostatniej kontroli przeprowadzonej przez NFZ i zakończonej wystąpieniem pokontrolnym stwierdzono nieuzgodnioną z NFZ zmianę harmonogramu udzielania świadczeń?") oraz nr 1.5.6.1 ("czy w wyniku ostatniej kontroli przeprowadzonej przez NFZ i zakończonej wystąpieniem pokontrolnym wykazano stwierdzenie naruszeń, które zostały stwierdzone w poprzednich kontrolach?"). Z tego względu w dniu 27 lutego 2014 r. komisja konkursowa, stosownie do art. 149 ust. 1 pkt 2 ustawy, podjęła decyzję o odrzuceniu oferty strony skarżącej. W ocenie komisji, NFZ przeprowadził dwie kontrole u strony skarżącej w przedmiocie realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej o nr [...] zawartej w dniu 24 marca 2011 r. W związku z pierwszą kontrolą przeprowadzoną w dniach od 10 do 13 czerwca 2011 r. w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 10 sierpnia 2011 r. negatywnie oceniono organizację udzielania świadczeń (w okresie od marca do czerwca umówione świadczenia zabezpieczał - poza nielicznymi wyjątkami - jeden lekarz, podczas gdy w ofercie skarżąca wskazywała na co najmniej jednego dodatkowego lekarza). NFZ wezwał stronę do realizacji świadczeń zgodnie z zawartą umową i nałożył na nią karę umowną. Druga kontrola przeprowadzona została w 2012 r. i zakończyła się wystąpieniem pokontrolnym z dnia 27 grudnia 2012 r., w którym negatywnie oceniono również organizację świadczeń w podobnym zakresie i ze skutkiem w postaci wezwania do prawidłowego wykonywania umowy i nałożenia kary umownej. Strona skarżąca złożyła protest na odrzucenie oferty, oddalony przez komisję konkursową w dniu 10 marca 2014 r. Przedmiotowe postępowanie rozstrzygnięto w dniu 14 marca 2014 r. w ten sposób, że do zawarcia umowy wybrano Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Szpital [...] w K.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00