Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Rz 1203/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz Sędziowie WSA Tomasz Smoleń SO del. Piotr Popek / spr./ Protokolant sekr. sąd. Eliza Kaplita-Wójcik po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 29 stycznia 2015r. sprawy ze skargi Gminy Rymanów na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2014r. nr IBPP3/443-560/14/AŚ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) określa, że interpretacja wymieniona w pkt.1) nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz skarżącej Gminy Rymanów kwotę 440 (słownie: czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I SA/Rz 1203/14
U Z A S A D N I E N I E
Gmina Rymanów zwróciła się do Ministra Finansów z pytaniami czy ma/będzie miała prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT w związku z wydatkami dotyczącymi zakupu towarów i usług poniesionymi/planowanymi na rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków i powstałą w związku z tym infrastrukturę wykorzystywaną przez jej zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej w Rymanowie (dalej: ZGK).
We wniosku Gmina przedstawiła następujący stan faktyczny: w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r. poz. 594, t.j.) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W ramach zadań własnych do których należą zaspokojenie potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji czy usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych przeprowadziła w latach 2012-2013 inwestycję pod nazwą "Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Rymanowie etap I" i zamierza przeprowadzić dalszą rozbudowę oczyszczalni i budowę kanalizacji sanitarnej oraz rozbudowę sieci wodociągowych, rozbudowę i modernizację obiektów kubaturowych, rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej i budowę nowych obiektów oczyszczania ścieków i kanalizacji sanitarnej. Oczyszczalnia ścieków jest ujęta w ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy w Rymanowie, powstałe nakłady w wyniku modernizacji zwiększą wartość istniejących obiektów lub powstaną nowe obiekty inwentarzowe które stanowią lub będą stanowiły środki trwałe Gminy. Oczyszczalnia wraz ze wszystkimi budynkami została przekazana w dniu 28 maja 1997r. do bezpłatnego użytkowania ZGK jako zakładowi budżetowemu powołanemu przez Radę Miasta i Gminy w Rymanowie uchwałą z dnia 20 listopada 1990r. nr VI/46/90. Konieczność wyposażenia zakładu budżetowego w środki trwałe i obrotowe wynika z celu dla którego został on utworzony, a powyższa sytuacja wynika ze specyfiki stosunków między gminą a podległym jej zakładem budżetowym. Gmina podkreśliła, że żaden zakład działający w warunkach konkurencyjnych na rynku nie pozwoliłby sobie oddać nieodpłatnie przeprowadzonej inwestycji innemu zakładowi do prowadzenia swojej działalności gospodarczej a jedynie oddałby swojej filii czy oddziałowi. Podkreśliła, że inwestycje były i będą prowadzone przez samą jednostkę samorządu terytorialnego natomiast majątek powstały w wyniku inwestycji jest użytkowany przez samorządowe jednostki organizacyjne. Pytająca zaznaczyła, że zgodnie ze statutem ZGK zatwierdzonym przez Radę Miejską w Rymanowie bezpośredni nadzór sprawuje Burmistrz Gminy, który zatrudnia i zwalnia dyrektora Zakładu, a przedmiotem działania ZGK jest wykonywanie zadań własnych Gminy Rymanów między innymi w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Wykonuje swoje usługi na podstawie umów cywilnoprawnych do czego obliguje go ustawa z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2006, nr 123, poz. 858 t.j.). ZGK posiada własny numer identyfikacji podatkowej oraz jest odrębny od jednostki samorządu terytorialnego który go utworzyła, podatnikiem podatku od towarów i usług, wykorzystuje przekazaną infrastrukturę w celu wykonywania czynności opodatkowanych i dokonuje obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z bieżącym funkcjonowaniem zakładu. Gmina podkreśliła, że jakkolwiek ZGK nie stanowi jedności z Gminą do celów podatkowych to zakład budżetowy został powołany do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie gospodarki komunalnej i nie wykonuje usług komunalnych na rzecz tej jednostki samorządowej, lecz działa w jej imieniu jako jej wyodrębniona jednostka organizacyjna.