Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Lu 809/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka, Sędziowie WSA Krystyna Czajecka-Szpringer (sprawozdawca),, SO Monika Kazubińska-Kręcisz (del.), Protokolant Starszy asystent sędziego Anna Gilowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 14 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi R. E. i. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowo-akcyjnej na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za styczeń 2012 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej, po rozpatrzeniu odwołania. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowo - akcyjnej z siedzibą w W. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...], określającej zobowiązanie w podatku akcyzowym za styczeń 2012 r., utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż postanowieniem z dnia [...] Naczelnik Urzędu Celnego wszczął z urzędu wobec A. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółki komandytowo - akcyjnej w W. postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2012 r. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] określił stronie zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2012 r. w kwocie [...] zł. Strona wniosła odwołanie od ww. decyzji. W odwołaniu zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez uznanie, iż art. 32 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2011 roku nr 108, poz. 626 ze zmianami) przewiduje zwolnienie od akcyzy paliwa lotniczego tylko w sytuacji, gdy dokonywany statkiem powietrznym transport służy bezpośrednio świadczeniu odpłatnych usług lotniczych, podczas gdy wykładnia językowa, celowościowa i funkcjonalna temu przeczy.
Dyrektor Izby Celnej ustalił, że dnia [...] września 2013 r. do Urzędu Celnego wpłynęła deklaracja dla podatku akcyzowego AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/D za miesiąc styczeń 2012 r., złożona przez A. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Spółkę komandytowo - akcyjną z siedzibą w W. - następcę prawnego B. P. W powyższej deklaracji podatnik zadeklarował podatek akcyzowy w wysokości [...] zł. Następnie w dniu [...] listopada.2013 r. do Urzędu Celnego wpłynął wniosek spółki o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2012 r., uzupełniony w dniu [...] grudnia 2013 r. o korektę deklaracji dla podatku akcyzowego za miesiąc styczeń 2012 r. W złożonej korekcie podatnik zadeklarował podatek akcyzowy w wysokości 0,00 zł. Strona uzasadniła powyższe tym, iż spełnione zostały wymogi do zwolnienia zużywanego paliwa lotniczego od akcyzy, a w szczególności paliwo zostało zużyte na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy. W opinii strony ostateczny odbiorca paliwa lotniczego korzysta ze zwolnienia, gdy wykorzystuje je z przeznaczeniem na cele umożliwiające zwolnienie. Jest nim każdy podmiot gospodarczy, który będzie wykorzystywał paliwo lotnicze do zatankowania samolotu. Podmiot taki nie musi mieć certyfikatu przewoźnika lotniczego, ani koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych. Nie musi też w ocenie strony świadczyć usług ani prowadzić działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób i ładunków i może wykorzystywać samolot np. na potrzeby zarządu firmy, która prowadzi działalność na terenie Polski (z zastrzeżeniem, że nie może używać samolotu na cele rekreacyjne). W niniejszej sprawie spółka posiada siedzibę na terytorium kraju i nabyte paliwa zużywa do posiadanego statku powietrznego w celach nie związanych z wykonywaniem lotów rekreacyjnych, ale dla celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym jako środka transportu w celach służbowych, jak również do przewozu kontrahentów firmy. Spełnia zatem przesłanki zawarte w definicji "podmiotu zużywającego".