Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Bk 358/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Jacek Pruszyński, sędzia WSA Urszula Barbara Rymarska (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 14 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi A.G. i P. M. G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 rok 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana w całości.
Uzasadnienie
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w B. decyzją z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w określił A. G. i P. M. G. zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2009 r. w kwocie 199.524,00 zł.
Organ I instancji ustalił, że P. M. G. prowadził niezgłoszoną działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Między nim a nabywcami doszło w 2009 r. do transakcji sprzedaży 32 sztuk samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy na łączną kwotę brutto 821.538,60 zł. W ocenie tego organu materiał dowodowy nie pozwalał na szacowanie kosztów uzyskania przychodu, w związku z czym podstawę opodatkowania ustalono w trybie art. 23 § 2 Ordynacji podatkowej.
Po rozpatrzeniu odwołań od tego rozstrzygnięcia, Dyrektor Izby Skarbowej
w B. decyzją z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] uchylił w całości decyzję organu I instancji i określił zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2009 r. w wysokości 199.524,00 zł w miejsce zadeklarowanego w kwocie 1.452,00 zł.
Organ odwoławczy wskazał, że sporną kwestią w sprawie jest ustalenie, czy P. G. w 2009 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą
w zakresie handlu samochodami osobowymi, oraz czy jego działalność polegała wyłącznie na pośredniczeniu w transakcjach.
Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że skarżący sprzedawał używane pojazdy w sposób zorganizowany (ogłoszenia ich sprzedaży publikowane w prasie, internecie za szybami aut; prezentacja aut w miejscach publicznych, przeprowadzanie transakcji na terenie autokomisu, pomoc przy załatwianiu formalności związanych