Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 października 2014 r., sygn. V SA/Wa 1310/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Piotr Piszczek, Sędzia WSA - Irena Jakubiec - Kudiura, Sędzia WSA - Jarosław Stopczyński (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. - Agnieszka Małyszko, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 października 2014 r. sprawy ze skargi Powiatu [...] na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej; oddala skargę.
Uzasadnienie
Po rozpatrzeniu wniosku Powiatu [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy zwrotu nienależnie uzyskanej przez Powiat [...] kwoty części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2009 r., zakończonej decyzją Ministra Finansów z dnia [...] października 2013 r. nr [...], tenże organ decyzją z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] utrzymał w mocy ww. rozstrzygnięcie.
W uzasadnieniu decyzji z dnia [...] marca 2014 r. przywołano m.in. następujące okoliczności faktyczne i prawne:
Decyzją Ministra Finansów z dnia [...] października 2013 r, Powiat [...] został zobowiązany do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej za 2009 r. w wysokości 264.469 zł.
W uzasadnieniu wskazano, że część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2009 dla Powiatu [...] została nieprawidłowo skalkulowana z uwzględnieniem zawyżonej liczby uczniów przeliczonych wagami P2, P4 i P5.
Uznając trafność powyższego rozstrzygnięcia podkreślono że zgodnie z art. 28 ust 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Minister Edukacji Narodowej, biorąc pod uwagę zakres zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, podzielił część oświatową subwencji ogólnej na rok 2009 między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2009 (Dz. U. Nr 235, % poz. 1588). Algorytm przewidywał odrębne wagi P2, P4 i P5, przy których mogli być uwzględnieni jedynie uczniowie wykazani w systemie informacji oświatowej, według stanu na dzień 30 września 2008 r., którzy posiadali orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawności, o których mowa w opisie ww. wag, oraz niedostosowanie społeczne.