Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 października 2014 r., sygn. II SA/Po 959/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Świstak Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Protokolant St. sekretarz sąd. Katarzyna Sierszeńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 października 2014 r. sprawy ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] 2014 r. Nr [...] w przedmiocie regulaminu wyróżnień honorowych; oddala skargę
Uzasadnienie
Uchwałą Nr LlX/528/2014 z dnia 20 maja 2014 roku Rada Miejska w Swarzędzu uchwaliła "Regulamin wyróżnień honorowych Gminy Swarzędz" (dalej jako "Regulamin"), stanowiący załącznik nr 1 do uchwały (§ 1), powierzając jej wykonanie Przewodniczącemu Rady (§ 2) oraz stwierdzając, iż traci moc uchwała Nr XLVI/244/94 Rady Miejskiej z dnia 11 kwietnia 1994 r. w sprawie ustanowienia “Honorowego Obywatelstwa Swarzędza" i odznaczenia “Zasłużony dla Miasta i Gmny Swarzędz", jak również określając, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (§ 3). W podstawie prawnej powołano art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. nr poz. 594 ze zm., zwanej dalej u.s.g.), art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz.U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.) oraz § 69 Statutu Gminy Swarzędz (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 24 lutego 2004. Nr 21 poz. 613).
W § 1 Regulaminu określono tryb oraz zakres podmiotowy nadawania wyróżnień honorowych przyjętych w § 69 ust. 1 Statutu Gminy Swarzędz - wyróżnienia "Honorowe Obywatelstwo Miasta i Gminy Swarzędz oraz wyróżnienia "Zasłużony dla Miasta i Gminy Swarzędz". Zgodnie z §2 wręczenie dyplomu "Honorowego Obywatelstwa" następuje na Sesji Rady Miejskiej wspólnie przez Burmistrza i Przewodniczącego Rady (ust. 1), tak jak i wręczenie odznaki honorowej w postaci "Odznaczenia" wraz z legitymacją lub dyplomem (ust. 2). Zgodnie z § 3 dokumentem potwierdzającym nadanie "Honorowego Obywatelstwa" jest dyplom "Obywatelstwa" (ust. 1). Dokumentem potwierdzającym nadanie "Odznaczenia" jest legitymacja dla osoby fizycznej oraz dyplom dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (ust. 2). Opis "Odznaczenia", legitymacji i dyplomu "Odznaczenia" oraz dyplomu "Obywatelstwa" określono w Załączniku nr 2 (ust. 3). Dokumenty określone w ust. 1-2 podpisuje Burmistrz i Przewodniczący Rady (ust. 4). Ewidencję nadanych wyróżnień honorowych prowadzi Biuro Rady Miejskiej (ust. 5). W § 4 określono zasady i tryb pozbawiania honorowych wyróżnień, w § 5 określono tryb postępowania w przypadku zagubienia "Odznaczenia" lub dokumentów określonych w § 3 ust. 1-2. Zgodnie z § 6 Burmistrz w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, Zastępcami Przewodniczącego Rady, Przewodniczącymi stałych komisji Rady i Przewodniczącymi Klubów ma prawo wyrażania opinii we wszystkich sprawach dotyczących wyróżnień honorowych, a w szczególności: przyjmuje i opiniuje wnioski o nadanie lub pozbawienie wyróżnień honorowych w trybie określonym w § 7 (pkt 1), może wystąpić do Rady Miejskiej z inicjatywą nadania wyróżnień honorowych, lub ich pozbawienia (pkt 2). W §7 określono tryb opiniowania wniosków o nadanie lub pozbawienie wyróżnień honorowych, a w §8 tryb postępowania z takimi wnioskami. W załącznikach 2-5 kolejno określono opis odznaczeni ii opis legitymacji "Zasłużony dla Miasta i Gminy Swarzędz" (załączniki nr 2 i 3), opis dyplomu dla tego wyróżnienia (załącznik nr 4), opis dyplomu dla wyróżnienia "Honorowe Obywatelstwo Miasta i Gminy Swarzędza".