Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 października 2014 r., sygn. II SA/Kr 1207/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator / spr. / Sędziowie: WSA Krystyna Daniel WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 października 2014 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej Kraków na postanowienie Wojewody Małopolskiego z dnia 23 czerwca 2014 r., znak: [...] w przedmiocie zwrotu kosztów postępowania I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu I instancji; II. określa, że zaskarżone postanowienie nie może być wykonywane; III zasądza od Wojewody Małopolskiego na rzecz Gminy Miejskiej Kraków kwotę 340 / trzysta czterdzieści / złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Starosta postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2014 r. nr [...] działając na podstawie art. 263 i art. 264 K.p.a. nałożył na Gminę Miejską obowiązek zapłaty na rzecz Starosty kwoty 420, 00 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania w sprawie ustalenia odszkodowania w trybie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych za utratę prawa własności nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...] o pow. 0,0066 ha, jedn. ewid. [...]. Organ I instancji w uzasadnieniu wskazał, że decyzją z dnia 15 grudnia 2011 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pn. Rozbudowa istniejącego skrzyżowania ulicy N. z ulicą K. w K. wraz z rozbudową ulicy N. jako drogi gminnej klasy l od hektometra 0+02,81 do hektometra 2+09,95 wraz z przebudową kanalizacji opadowej, oświetlenia ulicznego, kabli energetycznych SN i NN, sieci energetycznej napowietrznej NN, sieci teletechnicznej TP oraz sygnalizacji świetlnej na działkach nr: [...], [...], na części działki [...] ([...]), na części działki nr [...] ([...]), na części działki nr [...] ([...]), na części działki nr [...] ([...]) obr. [...] jedn. ewid. [...], działki nr: [...], [...], [...], na części działki [...] ([...]), na części działki [...] ([...]), na części działki [...] ([...]) obr. [...] jedn. ewid. [...]. Decyzja ta została utrzymana w mocy na podstawie ostatecznej decyzji Wojewody [...] z dnia 6 kwietnia 2012 r. Zatem nieruchomość oznaczona jako działka nr [...] stała się własnością Gminy [...]. W związku z powyższym dotychczasowemu właścicielowi za utratę prawa własności przysługiwało odszkodowanie. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 10 kwietnia 2003 r. do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami. W myśl przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości. Taka opinia została sporządzona na potrzeby niniejszej sprawy, a koszt brutto wykonania operatu szacunkowego wyniósł 420,00 zł. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o drogach koszty nabycia nieruchomości pod drogi, w tym koszty odszkodowania, finansowane są m.in. na podstawie przepisów o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. Przepis art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego stanowi, że zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin. Należy zatem uznać, że koszt postępowania o ustalenie odszkodowania za nieruchomość, która stała się własnością Gminy Miejskiej [...], winny być ponoszone ze środków własnych gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00