Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 30 października 2014 r., sygn. II SA/Bk 804/14
Wydzielenie drogi wewnętrznej w sensie geodezyjnym lub ustanowienie służebności drogowej, nie stanowi warunku zatwierdzenia decyzją podziału nieruchomości leśnej na podstawie art. 95 ust. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2014 r., poz. 518) w sytuacji zaakceptowania operatu podziałowego nieruchomości leśnej, mającej dostęp do drogi publicznej, przez odpowiedni organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.
Teza urzędowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Mieczysław Markowski, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.), sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 30 października 2014 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa - Nadleśniczego Nadleśnictwa N. w N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Wójta Gminy N. z dnia [...] kwietnia 2014 roku numer [...]; 2. stwierdza, że zaskarżone decyzje nie mogą być wykonane w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. na rzecz skarżącego Skarbu Państwa - Nadleśniczego Nadleśnictwa N. w N. kwotę 440,00 (słownie: czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.-
Uzasadnienie
Wójta Gminy N. decyzją z [...] kwietnia 2014 r. nr [...] odmówił zatwierdzenia podziału nieruchomości, oznaczonej nr geod. [...], pow. 27,7600 ha, położonej w obrębie geodezyjnym W. W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że w wyniku proponowanego podziału, zostałaby wydzielona więcej niż jedna działka budowlana, co w ocenie organu byłoby sprzeczne z przepisem art. 95 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Dodatkowo organ podniósł, że przepis art. 93 ust. 3 ustawy, zarówno w przypadku dokonywania podziału nieruchomości w zwykłym trybie, jak i w trybie przewidzianym w art. 95 ustawy wymaga, aby projektowane do wydzielenia działki gruntu miały dostęp do drogi publicznej, przy czym za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi stan niemożności wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości podlegającej podziałowi, zapewnienie planowanym do wydzielenia działkom gruntu dostępu do drogi publicznej poprzez planowane ustanowienie służebności przejazdu przez nieruchomość dzieloną (drogę leśną), organ I instancji uznał za sprzeczne z art. 93 ust. 3 ustawy. W związku z powyższym organ I instancji odmówił zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości zarówno w trybie art. 95 pkt 7 ustawy, jak również w trybie o którym mowa w art. 93 ustawy.