Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 września 2014 r., sygn. II SA/Wr 383/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anna Siedlecka /spr./ Sędzia WSA Olga Białek Sędzia NSA Halina Kremis Protokolant Marta Klimczak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 września 2014 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. ( poprzednio B. sp. z o.o.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie naliczenia opłaty dodatkowej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. na rzecz strony skarżącej kwotę 3.660,00zł (słownie: trzy tysiące sześćset sześćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...], którą po rozpatrzeniu odwołania "B." sp. z o.o. z siedzibą w L., utrzymano w mocy decyzję Starosty G. z dnia [...] r. nr [...], na mocy której naliczono spółce opłatę dodatkową w wysokości 41.999,85 zł za przekroczenie wydobycia kruszywa ze złoża "[...]" w 2011 r. o 15.849 ton ponad określoną w koncesji ilość 20.000 ton rocznie. W podstawie prawnej decyzji kolegium zawarto art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Na uzasadnienie decyzji organ II instancji podał, że w dniu 29 sierpnia 2013 r. zostało wszczęte z urzędu postępowanie w przedmiocie naruszenia w 2011 r. przez spółkę warunków koncesji Starosty G. z dnia [...] r. nr [...]. Organ I instancji stwierdził, że spółka przekroczyła roczne wydobycie w 2011 r. o 15.850 ton ponad maksymalną ilość określoną w koncesji na 20.000 ton rocznego wydobycia kruszywa naturalnego. Starosta wskazał, że swoje ustalenia oparł na podstawie przedłożonego przez spółkę "Operatu ewidencyjnego szacunkowego zmian zasobów złoża kruszywa naturalnego »[...]« według stanu na 31.12.2010 r." wykonanego przez [...]. W dokumencie tym określono ilość zasobów możliwych do wydobycia na 175.309 ton. Dalej przywołano "Bilans zasobów kopalin i wód podziemnych w Polsce według stanu na 31.12.2010 r." opracowany przez Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy zgodnie z regulacjami ustawy Prawo geologiczne i górnicze na podstawie przekazanych informacji przez każdego przedsiębiorcę prowadzącego wydobycie kopalin, w tym i przez spółkę - 170.000 ton (w zaokrągleniu). Nadto organ I instancji oparł się przedłożonych przez spółkę informacjach o wielkości wydobycia w poszczególnych kwartałach 2011 r. wraz z potwierdzeniami wniesienia opłat eksploatacyjnych: 1) I kwartał 2011 r. wydobyto i wniesiono opłatę za wydobycie - 400 ton, 2) II kwartał 2011 r. wydobyto i wniesiono opłatę za wydobycie - 8.500 ton, 3) III kwartał 2011 r. wydobyto i wniesiono opłatę za wydobycie - 10.500 ton, 4) IV kwartał 2011 r. wydobyto i wniesiono opłatę za wydobycie - 16.450 ton. Nadto organ wskazał na przedłożone przez spółkę sprawozdanie Z-2: Uproszczone zestawienie zmian zasobów złoża "[...]" za rok 2012, gdzie podany jest stan zasobów złoża na dzień 31 grudnia 2011 r. i wynosi 139.560 ton wraz z informacją o braku wydobycia w 2012 r. oraz stanem zasobów na dzień 31 grudnia 2012 r. takim samym jak na koniec 2011 r. Dodatkowo organ przywołał przedłożone przez spółkę informacje o wielkości wydobycia w 2012 r., tj.: w I półroczu 2012 r. nie wydobywano kopaliny i w II półroczu 2012 r. nie wydobywano kopaliny.