Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 września 2014 r., sygn. VI SA/Wa 2616/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Protokolant sekr. sąd. Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 września 2014 r. sprawy ze skargi D. G. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia oddala skargę

Uzasadnienie

Krajowa Rada Notarialna (dalej KRN) uchwałą z dnia [...] lipca 2013 r.

nr [...] r. działając na podstawie art. 72 § 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 ze zm.; dalej Pon.) oraz art. 219, art. 127 § 2 i art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 Kpa., utrzymała w mocy zaskarżoną uchwałę Rady Izby Notarialnej w W. (dalej RIN) z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...], odmawiającą skarżącej D. G. wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.

W uzasadnieniu uchwały KRN odwołała się do treści art. 17 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., pozwalającego wyodrębnić dwie podstawowe sfery funkcjonowania samorządów zawodowych, tj. reprezentowania wobec władzy państwowej i ogółu społeczeństwa członków korporacji oraz zarządzania jej sprawami przez samych zainteresowanych, sprawowania pieczy nad wykonywaniem zawodów zaufania publicznego, co ma służyć zapewnieniu należytego poziomu ich wykonywania. Zwrócono uwagę, że wykonywanie tej funkcji możliwe jest dzięki wyposażeniu samorządów w instrumenty prawne, umożliwiające zapewnienie tego poziomu poprzez odpowiednie przeprowadzenie szkolenia zawodowego i możliwość weryfikacji postępów w przygotowaniu do zawodu, poczynionych przez aplikantów notarialnych.

KRN przywołała dwie definicje pojęcia pieczy. Podała, odnosząc się

do słownika języka polskiego, że pojęcie tłumaczone jest jako dbanie, dbałość

o kogoś lub coś, opieka nad kimś lub nad czymś. Z kolei w doktrynie pojęcie pieczy, zdaniem M. Szydło, należy utożsamiać z obowiązkiem sprawowania nadzoru. Zdaniem H. Izdebskiego, nazbyt wąskie, nazbyt literalne tłumaczenie zwrotu piecza nad należytym wykonywaniem zawodu zaufania publicznego, może w kontekście

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00