Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 12 września 2014 r., sygn. III SA/Łd 564/14

 

Dnia 12 września 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Furmanek Sędziowie Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Sędzia NSA Janusz Nowacki Protokolant specjalista Aneta Brzezińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2014 roku sprawy ze skargi J. W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Ł. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia postepowania egzekucyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...]Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. utrzymało w mocy postanowienie Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...]o odmowie umorzenia postępowania egzekucyjnego prowadzonego na podstawie tytułów wykonawczych obejmujących podatek od nieruchomości położonej w Ł. przy ul. A za lata 2005 - 2013.

W uzasadnieniu tego postanowienia podniosło, że postanowieniem z dnia [...]Prezydent Miasta Ł. odmówił J.W. umorzenia postępowania egzekucyjnego prowadzonego na podstawie tytułów wykonawczych obejmujących podatek od nieruchomości położonej w Ł. przy ul. A za lata 2005 - 2013. Na postanowienie to zażalenie złożyli J. W. oraz J. W. Skarżący wnieśli o stwierdzenie rażącego naruszenia prawa wobec nie zawieszenia postępowania egzekucyjnego w podatku od nieruchomości za lata 2005 - 2007, uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i wydanie postanowienia o umorzeniu postępowań egzekucyjnych. Zażalenie J. W. na postanowienie Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...]zostało rozstrzygnięte odrębnym postanowieniem Kolegium z dnia [...]stwierdzającym niedopuszczalność zażalenia.

Dalej organ drugiej instancji podniósł, że pismem z dnia 8 stycznia 2014r. J. W. i J. W. wezwali organ egzekucyjny - Prezydenta Miasta Ł., m.in. do umorzenia postępowań egzekucyjnych jako zmierzających do egzekucji nieistniejących zobowiązań. Zdaniem organu drugiej instancji z treści uzasadnienia należy wywieść, że wnioskodawcy swoje żądanie oparli o przesłankę określoną w art. 59 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz.U. z 2012r., poz. 1015 ze zm.), zwanej dalej u.p.e.a., nie istnienia obowiązku ("fakt nie istnienia decyzji"). W myśl art. 59 § 1 pkt 2 u.p.e.a. postępowanie egzekucyjne umarza się m. in. jeżeli obowiązek nie istniał. Zwrot "nie istniał" odnosi się do czasu przeszłego (sprzed wszczęcia egzekucji). W sprawie przesłanka ta mogłaby zaistnieć jedynie, gdyby stwierdzono nieważność decyzji podatkowych (ustalających wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości od osób fizycznych) stanowiących podstawę wystawienia tytułów wykonawczych na podstawie, których toczy się postępowanie egzekucyjne w administracji, w którym jako zobowiązana występuje J. W.. Stwierdzenie nieważności wywiera skutki od samego początku (ex tunc), tj. od chwili jej wydania. Wszystkie ostateczne decyzje podatkowe stanowiące podstawę wystawienia tytułów wykonawczych na podstawie, których toczy się przedmiotowe postępowanie egzekucyjne, w którym jako zobowiązana występuje J. W., pozostają w obiegu prawnym. W systemie prawa polskiego każda ostateczna decyzja korzysta z domniemania prawidłowości. Wszystkie decyzje ostateczne organów podatkowych, zgodnie z zasadą ich trwałości, mogą być weryfikowane tylko wyjątkowo i wyłącznie w trybach nadzwyczajnych określonych enumeratywnie w przepisach rozdziałów 17, 18 i 19 O.p. Twierdzenie skarżącej, że "SKO rozstrzygnęło, iż postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji są bezprzedmiotowe i podlegają obligatoryjnemu umorzeniu na podstawie art. 208 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zatem decyzje nie podlegają weryfikacji w jakimkolwiek innym nadzwyczajnym trybie przewidzianym do weryfikacji decyzji ostatecznych, będąc decyzjami nieistniejącymi", świadczy o niezapoznaniu się z uzasadnieniami decyzji Kolegium lub ich niezrozumieniem. To z uwagi na cofnięcie przez skarżących wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji podatkowych Prezydenta Miasta Ł. zastosowano art. 208 § 1 O.p. i umorzono postępowanie. Co oznacza, że wszystkie ostateczne decyzje podatkowe stanowiące podstawę wystawienia tytułów wykonawczych istnieją i pozostają w obiegu prawnym. W ocenie organu drugiej instancji żadne określone w art. 59 § 1 i 2 u.p.e.a. przesłanki umorzenia postępowania egzekucyjnego nie wystąpiły. Przedmiotowe postanowienie należy uznać jednocześnie za odpowiedź na wezwanie J. W. z dnia 20 czerwca 2014 r. do usunięcia naruszenia prawa, poprzez rozpatrzenie zażalenia z dnia 12 lutego 2014r. na postanowienie Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00