Wyrok WSA w Opolu z dnia 13 sierpnia 2014 r., sygn. I SA/Op 232/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wójcik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant st. sekretarz sądowy Joanna Zamojska - Jaszczyk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2014 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia "A" w G. na uchwałę Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 27 czerwca 2012 r., nr XXI/212/12 w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych szkół i przedszkoli I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 7 ust. 2 i 3 oraz § 8 ust. 1 i 4, II. określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części, w jakiej w pkt I wyroku stwierdzono jej nieważność, III. zasądza od Gminy Głuchołazy na rzecz strony skarżącej kwotę 300 zł (trzysta złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Głuchołazach, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591) - dalej określanej jako [u.s.g.] oraz art. 80 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) - dalej określanej jako [u.s.o.], podjęła w dniu 27 czerwca 2012 r. uchwałę nr XXI/212/12, której przedmiotem było określenie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Głuchołazy oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Uchwała powyższa została zakwestionowana przez "A" w G. (dalej określane jako: strona, skarżący, Stowarzyszenie), które w skardze wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu domagało się stwierdzenia nieważności § 7 i § 8 uchwały, kwestionując te zawarte w nich postanowienia, które nakładały na podmioty dotowane obowiązek zawarcia z gminą umowy o udzielenie dotacji oraz wprowadzały możliwość zaliczkowej formy przekazania dotacji.