Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. III SA/Wr 96/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędziowie Sędzia WSA Marcin Miemiec, Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Jerzy Strzebinczyk (sprawozdawca), , Protokolant specjalista Ewa Bogulak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 lipca 2014 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na § 7 ust. 2 pkt 4 i 5; § 7 ust. 3; § 9 ust. 1; § 10 ust. 1 pkt 5, 7, 8, 9; § 13 ust. 3; § 14; § 15; § 17 Regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały Rady Miejskiej w S. z dnia [...] listopada 2013 r. Nr [...] w przedmiocie regulaminu targowiska miejskiego w S. stwierdza nieważność § 7 ust. 2 pkt 4 i 5; § 7 ust. 3; § 9 ust. 1; § 10 ust. 1 pkt 5, 7, 8, 9; § 13 ust. 3; § 14; § 15; § 17 Regulaminu stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały, w pierwotnym brzmieniu wszystkich wymienionych przepisów.

Uzasadnienie

Wojewoda D. - działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2013 r., poz. 594; dalej - "u.s.g.") - zaskarżył następujące przepisy uchwały Rady Miejskiej w S. z dnia [...] listopada 2013 r. (Nr [...]) podjętej w sprawie regulaminu targowiska miejskiego w S.: § 7 ust. 2 pkt 4 i 5; § 7 ust. 3; § 9 ust. 1; § 10 ust. 1 pkt 5, 7, 8 i 9; § 13 ust. 3; § 14; § 15 oraz § 17 regulaminu (stanowiącego załącznik do przedmiotowej uchwały), domagając się stwierdzenia nieważności wymienionych przepisów.

Skarżący zarzucił wspomnianym uregulowaniom naruszenie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 11 u.s.g. w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc się do § 7 ust. 2 pkt 4 regulaminu, w którym Rada zabroniła sprzedaży nieatestowanych produktów ([...]) organ nadzoru odwołał się do § 5 regulaminu, który uprawnia do handlu na targowisku wszystkie podmioty mogące uczestniczyć w obrocie towarowym. W tym zakresie Wojewoda podniósł, że należy przyjąć, iż na targowisku handlować mogą wszystkie osoby fizyczne mające pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną. W świetle tego nie ulega wątpliwości, że do tejże grupy można zaliczyć np. zbieraczy runa leśnego, działkowiczów sprzedających własne wyroby czy też rolników handlujących płodami rolnymi. Wojewoda zauważył, że - dopuszczając do handlu tego typu podmioty - Rada Miejska jest niekonsekwentna, co w świetle art. 2 Konstytucji wyrażającego zasadę demokratycznego państwa prawa jest niedopuszczalne. Towary będące bowiem będące częścią runa leśnego (jagody, poziomki, maliny, jeżyny, grzyby itp.) oraz płody rolne czy też produkty pochodzące z przydomowych ogródków, w większości przypadków nie dysponują atestami, a ich sprzedawcy - zezwoleniami na obrót nimi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00