Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. II SA/Po 149/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Edyta Podrazik Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2014 r. sprawy ze skargi A. C. na decyzję Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] 2013 r. Nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej; I. oddala skargę, II. przyznaje adwokatowi M. R. od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu) tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącemu z urzędu, kwotę 295,20 zł (dwieście dziewięćdziesiąt pięć złotych) w tym 55,20 zł (pięćdziesiąt pięć złotych 20/100) tytułem podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...) września 2013 r. Nr (...) Starosta Z., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j. t. Dz.U. z 2013r., poz. 267, dalej "kpa") oraz na podstawie art. 73a, art. 33 ust. 4 pkt 7 oraz art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz. U. z 2013r., poz. 674 z późn. zm.), orzekł o utracie przez A. C. statusu osoby bezrobotnej z dniem (...) maja 2013r. z powodu przerwania prac społecznie użytecznych. Pozbawienie statusu osoby bezrobotnej nastąpiło od dnia przerwania, na okres 120 dni (pierwsze przerwanie).
W uzasadnieniu decyzji podano, iż A. C. w dniu (...) grudnia 2009r. zarejestrował się jako osoba bezrobotna. Zgodnie z art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na wniosek gminy Starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku, korzystającego ze świadczeń z Pomocy Społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie gminy, w której bezrobotny zamieszkuje lub przebywa, w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając oczekiwania bezrobotnego na ofertę pracy, zaoferowano mu pracę w ramach prac społecznie użytecznych w Urzędzie Miejskim w O. w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. W dniu (...) marca 2013 r. pośrednik pracy wydał stronie skierowanie celem udziału w pracach społecznie użytecznych w Urzędzie Miejskim w O., w okresie od dnia (...) kwietnia 2013r. do dnia (...) czerwca 2013r. W dniu (...) maja 2013r. wpłynęło pismo Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej informujące, że od dnia (...) maja 2013r. do dnia (...) maja 2013r. A. C. nie stawia się do prac społecznie użytecznych. Stawiając się na wezwanie, A. C. w dniu (...) maja 2015r. oświadczył, że ostatni raz podpisał listę ostatniego dnia miesiąca kwietnia oraz, że skończył prace społecznie użyteczne w dniu (...) maja 2013r. a listy nie podpisywał, bo nie było sołtysa w domu. Zwrócono się do Burmistrza O. w celu wyjaśnienia kompetencji sołtysa do kierowania osobami skierowanymi przez Powiatowy Urząd Pracy do wykonywania prac społecznie użytecznych oraz o podanie informacji na temat przebiegu ich realizacji. W odpowiedzi Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej poinformował, że miejscem wykonywania prac społecznie użytecznych jest położona na terenie gminy O. wieś B., a osobą odpowiedzialną za nadzorowanie prac (sprawdzanie listy obecności, wyznaczanie prac porządkowych na terenie sołectwa) jest sołtys wsi będący organem wykonawczym jednostki pomocniczej gminy, nadzorowanym przez Radę Miejską oraz Burmistrza O. Ponadto Ośrodek poinformował, że zgodnie z listą obecności w miesiącu kwietniu 2013r. A. C. przepracował okres od dnia (...) kwietnia 2013r. do dnia (...) kwietnia 2013r. w wymiarze 40 godzin i otrzymał wynagrodzenie w wysokości (...) zł oraz, że od dnia (...) maja 2013r do (...) maja 2013r. nie zgłosił się już do pracy. Decyzją Starosty Z. znak: (...) z dnia (...) maja 2013r. orzeczono o utracie przez A. C. z dniem (...) maja 2013r. statusu osoby bezrobotnej z powodu przerwania prac społecznie użytecznych. Wojewoda, po rozpatrzeniu odwołania strony decyzją znak: (...) z dnia (...) lipca 2013r. uchylił decyzję Starosty Z. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.