Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 5 czerwca 2014 r., sygn. I SA/Kr 536/14

 

|Sygn. akt I SA/Kr 536/14 | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 5 czerwca 2014 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Grażyna Firek, Sędziowie: WSA Agnieszka Jakimowicz (spr.), WSA Urszula Zięba, Protokolant: st.sekr.sąd. Bożena Piątek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2014 r., sprawy ze skargi Gminy J., na interpretację indywidualną Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2013 r. Nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług, I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. określa, że zaskarżona interpretacja nie może być wykonana do chwili uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych).

Uzasadnienie

W dniu 24 września 2013 r. Gmina J. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na realizację inwestycji przekazanej w nieodpłatne użytkowanie gminnemu zakładowi budżetowemu oraz okresu, w którym podatek ten może być odliczony.

Wnioskodawczyni przedstawiła zaistniały stan faktyczny wskazując, że działając poprzez Urząd Gminy, będący aparatem pomocniczym, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie umowy z dnia 29 marca 2010 r. Nr [...], w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 gmina, jako inwestor realizowała inwestycję pod nazwą "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Ż. wraz z budową kanalizacji sanitarnej w P. gmina J.". Zadanie zostało zrealizowane w ramach zadań własnych gminy. Podatek VAT nie był wydatkiem kwalifikowanym. Wydatki poniesione w związku z tym projektem zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez gminę (z numerem NIP Urzędu Gminy). Jak wyjaśniła, dla celów identyfikacji podatkowej NIP oraz rozliczeń z tytułu VAT, jako podatnik VAT czynny był zarejestrowany Urząd Gminy. Gmina w tym czasie nie dysponowała odrębnym numerem NIP, w związku z czym posługiwała się numerem NIP Urzędu Gminy. Gmina (Urząd Gminy) nie obniżała podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT zakupu towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji. Wnioskodawczyni wskazała, że elementy inwestycji, będącej przedmiotem wniosku stanowią budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane i że efekt tej inwestycji jest zaliczony przez gminę na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji, mienie powstałe w związku z realizacją projektu stanowi środki trwałe o wartości powyżej 15.000 zł i zostało przyjęte do eksploatacji przez gminę dokumentem OT z dnia 21 marca 2011 r. (wartość przyjętego majątku 6.322.000 zł). Wnioskodawczyni wskazała dalej, że w dniu 3 listopada 2011 r. mienie to zostało przekazane przez gminę do nieodpłatnej eksploatacji przez Zakład Wodociągi Gminne w J. protokołem zdawczo - odbiorczym. Zakład ten jest samorządowym zakładem budżetowym wykonującym usługi w zakresie dostaw wody i odprowadzania ścieków oraz jest czynnym podatnikiem VAT wykonującym zadania własne gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków i figuruje jako sprzedawca (dostawca) na fakturach VAT wystawionych z wyżej wymienionego tytułu oraz występuje jako strona zawieranych umów z mieszkańcami. Rozlicza też podatek należny z tytułu świadczenia usług komunalnych w składanych deklaracjach VAT-7. Wnioskująca gmina wskazała przy tym, że planowała pobierać wynagrodzenie (odpłatność) od Zakładu Wodociągi Gminne w J. za korzystanie z mienia "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Ż. wraz z budowa kanalizacji sanitarnej w P., gm. J." na zasadach dzierżawy, jednak ze względu na to, że województwo nie wyraziło zgody na taką odpłatną formę władania mieniem gminnym z własnym zakładem budżetowym, mienie przekazano nieodpłatnie i jest obecnie wykorzystywane przez gminę w całości wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług poprzez działający gminny zakład budżetowy. Od czynności dostaw wody i oczyszczania ścieków zakład ten odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego należny podatek VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00